a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2008/01165

Datum:

15-01-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Kruidvat waarin onder meer een voucher voor een hotelovernachting wordt aangeboden voor de prijs van € 9,95. In de folder staat dat de vouchers in de Kruidvatwinkels te koop zijn vanaf 28 oktober 2008 tot en met 9 november 2008.

 

De klacht

In de folder staat dat de vouchers vanaf 28 oktober 2008 tot en met 9 november 2008 kunnen worden gekocht. Op de eerste dag van deze periode waren de vouchers echter al uitverkocht. De folder is misleidend, omdat men zou kunnen denken dat er genoeg tijd is om de vouchers te kopen. Adverteerder had dienen duidelijk te maken dat er een beperkte hoeveelheid vouchers beschikbaar was.

 

Het verweer

Er waren in totaal 200.000 vouchers beschikbaar. Dat de actie zo succesvol was, kwam als een complete verrassing voor adverteerder en was ook niet te voorzien. Later heeft adverteerder nog eens 100.000 vouchers extra aangeboden. Abusievelijk is in de folder niet gemeld dat er een maximum van vier vouchers per klant gold. Daardoor konden klanten zoveel vouchers bemachtigen als gewenst. Nu het aanbod van vouchers ruimschoots voldoende is geweest, is er geen sprake van misleidende reclame.

 

De repliek

Doordat er in de folder een einddatum voor de actie staat, wordt de indruk gewekt dat tot dat moment nog kaartjes kunnen worden gekocht.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Vaststaat dat de in de folder aangeboden vouchers reeds op de eerste dag van de actieperiode waren uitverkocht. Naar het oordeel van de Commissie hoefde de consument met deze mogelijkheid geen rekening te houden. Uit de folder blijkt immers niet dat er een beperkte beschikbaarheid van vouchers was. Meer in het bijzonder bevat de folder niet de mededeling “op=op” of enige andere mededeling waaruit de consument kon afleiden dat de hoeveelheid beschikbare vouchers beperkt was en dat de vouchers mogelijk al snel zouden zijn uitverkocht. Ook indien adverteerder op grond van de hoeveelheid beschikbare vouchers redelijkerwijze geen rekening hoefde te houden met de mogelijkheid dat de vouchers reeds op de eerste dag van de actie zouden zijn uitverkocht, neemt dat niet weg dat hij de consument in de folder erop had moeten wijzen dat er een beperkte beschikbaarheid was. Het betreft voor de consument essentiële informatie.

2. Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken