De bestreden reclame-uiting
Het betreft een Kruidvat folder waarin onder meer staat:
“HOTEL
OVERNACHTING
In een van de 3- of 4-sterrenhotels van Fletcher Hotels”, “9,95 p.p.p.n.” en
“zie de actievoorwaarden: www.kruidvat.nl/overnachting2014”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Na aankoop van twee vouchers voor één overnachting, bleek dat in de uiting niet is vermeld dat per boeking altijd € 5,- in rekening wordt gebracht.
Het verweer
Namens adverteerder is -samengevat- het volgende meegedeeld.
In de uiting is duidelijk meegedeeld dat er actievoorwaarden van toepassing zijn. In deze voorwaarden staat duidelijk dat er per boeking € 5,- moet worden betaald voor administratiekosten en toeristenbelasting. Dit staat ook duidelijk op de website http://www.kruidvat.nl/hotelovernachting. Op deze site staat bij de prijs van “9,95” een asterisk die verwijst naar de daaronder staande mededeling “*Exclusief 5 euro toeristenbelasting en administratiekosten per boeking”. Klaagster had zich dus voor aankoop kunnen vergewissen van deze extra kosten.
Het bovenstaande laat onverlet dat adverteerder met het oog op toekomstige advertenties rekening zal houden met de onderhavige klacht.
Het oordeel van de Commissie
Blijkens de actievoorwaarden waarnaar in de uiting wordt verwezen, wordt “Per boeking” “éénmalig € 5,- in rekening gebracht voor administratiekosten en toeristenbelasting”. Deze voorwaarde acht de Commissie zo essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze uitdrukkelijk in de uiting had moeten worden vermeld. Nu dat niet is gebeurd, is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.