a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00689A

Datum:

13-11-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een Kruidvat folder waarin onder meer staat:

“HOTEL

OVERNACHTING

In een van de 3- of 4-sterrenhotels van Fletcher Hotels”, “9,95 p.p.p.n.” en

“Kijk voor de uitgebreide actievoorwaarden op www.kruidvat.nl/overnachting2014”.

De klacht

Klaagster heeft de volgende bezwaren.

a.

Kruidvat biedt hotelovernachtingen aan voor “9,95 p.p.p.n.”. Om te overnachten heeft men echter 2 activatiecodes nodig, en om die reden kost een overnachting tweemaal

€ 9,95 ofwel € 19,90.

b.

Bij de prijs van “9,95 p.p.p.n.” komt ook nog een bedrag van € 5,- aan boekingskosten.

Klaagster vindt de uiting misleidend.

Het verweer

Namens adverteerder is -samengevat- het volgende meegedeeld.

In de uiting is duidelijk meegedeeld dat er actievoorwaarden van toepassing zijn. In deze voorwaarden staat duidelijk dat per boeking € 5,- moet worden betaald voor administratiekosten en toeristenbelasting. Ook staat hierin duidelijk dat er 2 vouchers per kamer nodig zijn (ook indien er één persoon op de kamer verblijft).

Alle voorwaarden staan ook duidelijk op de website http://www.kruidvat.nl/hotelovernachting. Op deze site staat bij de prijs van “9,95” een asterisk die verwijst naar de daaronder staande mededeling “*Exclusief 5 euro toeristenbelasting en administratiekosten per boeking”.

Klaagster had zich dus voor aankoop kunnen vergewissen van deze extra kosten.

Bij het bovenstaande geldt dat de hoogte van de toeristenbelasting en boekingskosten afhankelijk is van het aantal boekingen. Zo wordt bijvoorbeeld bij een boeking van 1 hotel met 2 vouchers (of welk aantal ook voor de betreffende boeking) € 5,- in rekening gebracht en brengen boekingen van 2 hotels op basis van 4 vouchers extra kosten van € 10,- met zich. Het betreft dus geen vaste onvermijdbare kosten.

Het bovenstaande laat onverlet dat adverteerder met het oog op toekomstige advertenties rekening zal houden met de onderhavige klacht.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

Ad a.

In de folder staat met betrekking tot de aangeprezen “HOTEL

OVERNACHTING” zowel “9.95 p.p.p.n.” als “Er zijn 2 activatiecodes per kamer nodig”. Wat dit betreft acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs, voor zover één persoon op een kamer verblijft. Enerzijds wordt zonder voorbehoud gesproken over een prijs van € 9,95 per persoon per nacht, anderzijds wordt gesteld: “Er zijn 2 activatiecodes per kamer nodig”, zonder dat de prijs van één activatiecode, namelijk € 9,95 wordt genoemd. Hierdoor is onvoldoende duidelijk dat de consument die alleen op een kamer verblijft, € 19,90 dient te betalen.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de folder voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Ad b.

Blijkens de actievoorwaarden waarnaar in de uiting wordt verwezen, wordt “Per boeking” “éénmalig € 5,- in rekening gebracht voor administratiekosten en toeristenbelasting”. Deze voorwaarde acht de Commissie zo essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze uitdrukkelijk in de uiting had moeten worden vermeld. Nu dat niet is gebeurd, is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken