a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2015/00513/I

Datum:

28-05-2015

Uitspraak:

VAF bevestigd (=afwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft adverteerders reclame-uiting inzake een “Hotel overnachting”’ “In een 3- of 4- sterren hotel” voor € 11,99 per persoon op basis van een 2-persoonskamer.

 

De klacht

In de productvoorwaarden staat dat de activatiecodes geldig zijn “voor overnachtingen gedurende de periode van 7 april t/m 31 oktober 2015 (inclusief feestdagen)”. Op adverteerders website kan men zien welke hotels meedoen, maar niet op welke dagen je kunt overnachten. Daartoe heeft men de code nodig die op de kassabon staat. Klager wilde naar hotel Campanile Eindhoven op dinsdag 2 juni 2015, maar het bleek niet mogelijk om op een dinsdag of woensdag in de maanden april, mei, juni, september en oktober in dit hotel een kamer te boeken. Telefonisch deelde een hotelmedewerker mee dat er uitsluitingen van toepassing zijn. Dit strookt niet met de mededeling dat “de actiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week”. Vermeld is wel dat “per hotel een deel van het totaal aantal kamers ter beschikking (…)  voor deze actie” is gesteld, maar naar klagers mening kan het niet zo zijn dat juist iedereen op die dagen in Campanile Eindhoven wil overnachten. Vervelend is dat men pas na aanschaf van een actiecode kan men zien of er een kamer beschikbaar is.   

 

Het verweer

In de door klager overgelegde productvoorwaarden staat “dat per hotel een deel van het totaal aantal kamers ter beschikking is voor deze actie”. Daaronder staat “Hoe eerder je boekt, hoe meer keuze je hebt. OP=OP en VOL=VOL”. Deze beperkingen waren klager vóór aanschaf van de actiecodes bekend. Voorts moet het voor een gemiddeld geïnformeerde consument duidelijk zijn, althans moet algemeen bekend worden geacht dat voor een actieprijs van € 11,95 per voucher de eerste keuze aan hotelkamers en data beperkt zal is en er zeer snel geboekt moet worden. Afhankelijk van beschikbaarheid en periode zal men een hotel naar keuze moeten vinden. De uiting is daarom niet misleidend.

 

Het oordeel van de voorzitter

Zowel in de uiting als in de productvoorwaarden staat duidelijk dat er in de deelnemende hotels slechts een aantal kamers voor de actie beschikbaar is. In de productvoorwaarden staat ook nog “OP=OP en VOL=VOL”. Daarmee heeft adverteerder voldoende duidelijk gemaakt dat op het aanbod beperkingen van toepassing zijn. Gelet hierop mocht klager er niet op vertrouwen van de actie gebruik te kunnen maken op de door hem gewenste datum in een door hem gewenst hotel. De klacht kan derhalve niet slagen.

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een uiting in een folder van Kruidvat. In die uiting staat onder meer:

“HOTEL

OVERNACHTING”

In een 3- of 4- sterren hotel

CIRCA 100 DEELNEMENDE HOTELS

11,99 ** p.p.p.n.”.

Onder het kopje “Hoe werkt het” staat:

“Per kamer heb je 2 unieke codes nodig

 De actiecodes zijn geldig voor overnachtingen van 7 april t/m 31 oktober 2015

 Boek snel! Hoe eerder je boekt, hoe meer keuze je hebt

 Let op! Boek voor 1 juli 2015 (na 1 juli zijn de codes niet meer geldig)

 Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers beschikbaar voor deze actie

 Kijk voor de uitgebreide actievoorwaarden op kruidvat.nl/hotel2015”.

De uiting is als bijlage 1 in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

De klacht kan als volgt worden samengevat.

In de productvoorwaarden, die klaagster naast de bestreden uiting bij de klacht heeft overgelegd, en die als bijlage 2 aan deze uitspraak zijn gehecht, staat onder meer:

“De activatiecodes zijn geldig voor overnachtingen gedurende de periode van 7 april t/m 31 oktober 2015 (inclusief feestdagen)” en

“De activatiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week op basis van een 2-persoonskamer”.

Op www.kruidvat.nl/hotels 2015 kan men zien welke hotels meedoen, maar niet op welke dagen je kunt overnachten. Daartoe heeft men de code nodig die op de kassabon staat.

Klaagster wilde naar hotel Campanile Eindhoven op dinsdag 2 juni 2015, maar het bleek niet mogelijk om op een dinsdag of woensdag in de maanden april, mei, juni, september en oktober in dit hotel een kamer te boeken. Telefonisch deelde een hotelmedewerker mee dat er uitsluitingen van toepassing zijn. Dit strookt niet met de mededeling dat “de actiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week”.

Het kan niet zo zijn dat juist iedereen op die bewuste dinsdagen en woensdagen via Kruidvat in Campanile Eindhoven wil overnachten.

 

Het verweer van adverteerder sub 1

 

Dit verweer kan als volgt worden samengevat.

In de advertentie staat: “Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers beschikbaar voor deze actie”. Daaronder staat: “hoe eerder je boekt, hoe meer keuze je hebt OP=OP en VOL=VOL”. Adverteerder verwijst in dit verband naar de bij het verweer overgelegde “Informatiefolder voorjaar 2015” met de voorwaarden en uitleg”. In de advertentie staat duidelijk: ”Kijk voor de uitgebreide actievoorwaarden op kruidvat.nl/hotel2015”. Klaagster had zich voor de aankoop dus goed kunnen vergewissen van de voorwaarden. Voorts moet het voor een gemiddeld geïnformeerde consument duidelijk zijn, althans moet algemeen bekend worden geacht dat voor een actieprijs van € 11,95 per voucher de eerste keuze aan hotelkamers en data beperkt zal zijn en er zeer snel geboekt moet worden.

Voor iedere voucher is een kamer beschikbaar. Afhankelijk van beschikbaarheid en periode zal men een hotel naar keuze moeten vinden. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.

 

Het verweer van adverteerder sub 2

 

Dit verweer kan als volgt worden samengevat.

Ter voorkoming van teleurstelling wordt de beschikbaarheid van kamers niet voor aanschaf van de vouchers getoond; een kamer die beschikbaar is, kan een aantal minuten later zijn geboekt. Zoals vermeld in de voorwaarden is een deel van het totaal aantal kamers beschikbaar voor deze actie en is er tegenover elke 2 activatiecodes een aantrekkelijk aanbod kamers beschikbaar. Hierbij is er op een bepaalde datum een keuze uit voldoende hotels of bij een bepaald hotel de keuze uit voldoende aankomstdata. De voorwaarden zijn zowel in de Kruidvat winkels als via de Kruidvat website en de boekingswebsite te vinden.

 

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter heeft overwogen:

“Zowel in de uiting als in de productvoorwaarden staat duidelijk dat er in de deelnemende hotels slechts een aantal kamers voor de actie beschikbaar is. In de productvoorwaarden staat ook nog “OP=OP en VOL=VOL”. Daarmee heeft adverteerder voldoende duidelijk gemaakt dat op het aanbod beperkingen van toepassing zijn. Gelet hierop mocht klager er niet op vertrouwen van de actie gebruik te kunnen maken op de door hem gewenste datum in een door hem gewenst hotel. De klacht kan derhalve niet slagen”.

 

Het bezwaar tegen de afwijzing van de klacht door de voorzitter

 

Het bezwaar kan als volgt worden samengevat.

In de voorwaarden staat:

“De activatiecodes zijn geldig voor overnachtingen gedurende de periode van 7 april t/m 31 oktober 2015 (inclusief feestdagen)”;

“De activatiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week op basis van een 2-persoonskamer”;

“Er is tegenover elke 2 activatiecodes een aantrekkelijk aanbod kamers beschikbaar”;

“Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers ter beschikking gesteld voor deze actie” en

“OP=OP en VOL=VOL”.

Gesproken wordt over “een aantrekkelijk aanbod”, maar het bleek niet mogelijk te zijn om op een dinsdag of woensdag in de maanden april, mei, juni, september en oktober een kamer te boeken in hotel Campanile Eindhoven. Gesteld wordt “Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers ter beschikking gesteld voor deze actie”, maar op voornoemde dinsdagen en woensdagen waren er geen kamers in Campanile Eindhoven ter beschikking gesteld. Klaagster vindt dat er tenminste één kamer per dag voor de onderhavige actie beschikbaar zou moeten zijn.

Er staat: “OP=OP en VOL=VOL”. Een kamer die niet ter beschikking is gesteld, kan niet “OP” of “VOL” zijn.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat klanten, in het kader van de onderhavige actie, vóór klaagster op al die dinsdagen en woensdagen “die ene kamer van het aantrekkelijk aanbod” hebben geboekt.

In de voorwaarden staat niet dat niet in principe op alle dagen kan worden geboekt in één van de deelnemende hotels, om reden dat er hotels zijn die niet op alle dagen van de week deelnemen aan de actie. Klaagster wist dat er beperkingen waren op het aanbod, maar als gemiddeld geïnformeerde consument ging zij ervan uit dat die beperkingen gingen over het reeds volgeboekte aanbod kamers, en niet over kamers die er nooit geweest zijn. 

 

De reactie van adverteerders

 

Namens adverteerders is onder meer het volgende meegedeeld.

 

Dat er geen aanbod zou zijn op de dinsdag en de woensdag is onjuist; in de maanden juli en augustus 2015 waren er op die dagen kamers beschikbaar in Campanile Eindhoven. Verwezen wordt naar de bij de reactie overgelegde schermafdrukken van www.hotelmomentvoucher.com met desbetreffende data “in het groen”.

Afgezien van het bovenstaande is de actie duidelijk uitgelegd in de actievoorwaarden en is duidelijk c.q. had duidelijk moeten zijn dat er beschikbare kamers zijn, op alle dagen van de week, maar niet in elk hotel. De voorwaarde “De activatiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week” betekent dat men met de codes op alle dagen van de week in een deelnemend hotel terecht kan, maar niet dat elk hotel alle dagen van de week beschikbaar is.

Uit de voorwaarde “Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers ter beschikking gesteld voor deze actie” zal een gemiddeld geïnformeerde consument enkel concluderen dat dat in de actieperiode een deel van de hotelkamers beschikbaar is gesteld, en niet dat een deel van de kamers elke dag beschikbaar zou zijn.

Als bij het bovenstaande nog de voorwaarden “OP=OP en VOL=VOL” en “Hoe eerder je boekt, hoe meer keuze je hebt” in aanmerking worden genomen, moet het voor een gemiddeld geïnformeerde consument duidelijk zijn (geweest) dat beperkingen van toepassing zijn op de actie, namelijk dat niet voor alle dagen alle deelnemende hotels te boeken zijn c.q. dat het hotel naar keuze niet voor alle dagen volledige beschikbaarheid heeft te bieden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat onderscheid dient te worden gemaakt tussen (i) de uiting, zoals hierboven omschreven onder “De bestreden uiting” enerzijds en (ii) de “Productvoorwaarden”, waarnaar klaagster in haar klacht verwijst, anderzijds. De Commissie begrijpt, na kennisneming van de originele exemplaren van de bij de klacht overgelegde bijlagen, dat deze productvoorwaarden deel uitmaken van de ook in het verweer van adverteerder sub 1 genoemde en daarbij deels overgelegde  “Informatiefolder voorjaar 2015”.

 

Ten aanzien van de uiting, omschreven onder “De bestreden uiting”, overweegt de Commissie het volgende. In deze uiting staat onder meer:

“De actiecodes zijn geldig voor overnachtingen van 7 april t/m 31 oktober 2015”

en

“Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers beschikbaar voor deze actie”.

Voor de uitgebreide actievoorwaarden wordt verwezen naar “kruidvat.nl/hotel2015”.

Naar het oordeel van de Commissie ligt in deze uiting niet de suggestie besloten dat elk van de circa 100 deelnemende hotels iedere nacht in de periode van 7 april t/m 31 oktober 2015 één of meer kamers ter beschikking zal stellen in het kader van de onderhavige actie.

 

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter is toegespitst op de  productvoorwaarden. Hoewel niet de gehele uiting, waarvan deze voorwaarden deel uitmaken, namelijk de “Informatiefolder voorjaar 2015”, in de beslissing van de voorzitter was betrokken, zal de Commissie zich hier toch over uitlaten. De Commissie overweegt daartoe dat in het oordeel van de voorzitter acht is geslagen op de inhoud van die voorwaarden, en adverteerders in reactie op het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter inhoudelijk zijn ingegaan op de “productvoorwaarden”.

In de productvoorwaarden staat onder meer:

“De activatiecodes gelden voor overnachtingen op alle dagen van de week op basis van een 2-persoonskamer”. Dit rechtvaardigt naar het oordeel van de Commissie niet de conclusie dat elk van de circa 100 deelnemende hotels iedere nacht in de periode van 7 april t/m 31 oktober 2015 één of meer kamers ter beschikking zal stellen in het kader van de onderhavige actie. De Commissie ziet vooralsnog geen aanleiding om aan te nemen dat niet iedere nacht in genoemde periode op basis van de onderhavige actie in een aantal van de deelnemende hotels kan worden overnacht.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter, met wijziging van gronden, en wijst de klacht af.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het hierboven overwogene wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken