a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2016/00706

Datum:

27-09-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden uiting

Het betreft een folder van Kruidvat voor zover daarin staat: Hotelovernachting in een 3- of 4-sterren hotel. De afbeelding toont de prijs: 11,99** p.p.p.n. Naast de prijs is een tekstvak opgenomen, waarin staat:
‘De activatiecodes zijn van 12 april t/m 1 mei 2016 in alle Kruidvat filialen te koop. De activatiecodes zijn geldig voor overnachtingen van 12 april t/m 31 oktober 2016. Per kamer heb je 2 unieke activatiecodes nodig. Boek snel! Hoe eerder je boekt, hoe meer keuze je hebt. Let op! boek vóór 1 juli 2016 (na 1 juli zijn de activatiecodes niet meer geldig). Per hotel is een deel van het totaal aantal kamers beschikbaar voor deze actie. Kijk voor de uitgebreide actievoorwaarden op Kruidvat.nl/hotels2016.’

De asteriskjes achter de prijs (11,99**) verwijzen naar een enkele tekstregel helemaal onderaan de advertentie: ** 11,99 per persoon op basis van een 2-persoonskamer exclusief toeristenbelasting, €5,- zaterdagtoeslag p.p. en eenmalig €5,-boekingskosten.

 

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat de productvoorwaarden van Kruidvat misleidend zijn. Het is verwarrend dat Kruidvat verschillende benamingen voor het product gebruikt, zoals ‘hotel vouchers’, ‘e-tickets’, ‘activatiecodes’, ‘overnachtingen’ en ‘boeking’. Klager heeft bij Kruidvat 8 hotelvouchers gekocht à €11,99. Klager heeft in de tweede zin van de voorwaarden gelezen: De activatiecodes zijn geldig voor overnachtingen van 12 april t/m 31 oktober. Klager dacht dat er tot en met 31 oktober geboekt kon worden. Toen hij zijn boeking maakte, ná 1 juli 2016, kreeg hij te horen dat zijn activatiecodes verlopen waren en hij geen hotelovernachting meer kon boeken. Het bedrag dat hij heeft betaald voor de vouchers, kreeg hij niet terug. Klager voelt zich op het verkeerde been gezet, nu onduidelijk was vermeld dat hij de activatiecodes had moeten activeren vóór 1 juli 2016.

 

Het verweer van Kruidvat

Dit verweer wordt als volgt samengevat. Volgens Kruidvat staat duidelijk in de voorwaarden vermeld dat boekingen vóór 1 juli 2016 dienen te geschieden. Deze datum wordt in de productvoorwaarden dik gedrukt. Tevens staat daarachter vermeld: ‘Hierna verliezen de activatiecodes hun waarde’. Bij het lezen van de voorwaarden kom je al snel de voorwaarde tegen dat je vóór 1 juli moet boeken. Klager had op de hoogte moeten zijn van, althans bekend moeten worden verondersteld met het feit dat vóór 1 juli geboekt moest worden. Temeer nu expliciet wordt vermeld dat de activatiecodes na 1 juli 2016 hun waarde verliezen. Er is geen sprake van misleidende reclame. Daarbij ontkent klager niet dat hij ervan op de hoogte was dat er een activatiecode gebruikt moest worden.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden reclame-uiting (folder) staat voldoende duidelijk dat voor de boeking een activatiecode moet worden gebruikt, en dat deze activatiecode vóór 1 juli 2016 geactiveerd moet worden. Het betreft de volgende tekst: ‘Let op! boek vóór 1 juli 2016 (na 1 juli zijn de activatiecodes niet meer geldig).’ Dat klager blijkbaar in verwarring is geraakt door de verschillende andere termen die worden gebruikt op de kassabon of andere documenten, brengt niet mee dat de bestreden uiting onjuist of misleidend is. De klacht wordt om die reden afgewezen.

Voor zover klager stelt dat adverteerder de consument bewust op ‘het verkeerde been’ zet om zoveel mogelijk winst te behalen, treft dat betoog blijkens het voorgaande geen doel. Uit de reclame-uiting volgt immers voldoende duidelijk dat de activatiecodes na 1 juli 2016 niet meer gebruikt kunnen worden. In de productvoorwaarden, waarnaar in de reclame-uiting wordt verwezen, staat nader toegelicht dat dit betekent dat de codes na die datum hun waarde verliezen. Eveneens staat in de voorwaarden dat “geld terug” niet mogelijk is. Aldus is de gemiddelde consument voldoende geïnformeerd over de gevolgen van het niet tijdig gebruiken van de activatiecodes, dat wil zeggen dat men in dat geval zijn geld ‘kwijt’ is.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken