a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2010/00113

Datum:

01-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in de Kruidvat-folder. In de uiting staat onder meer:

  • –       een afbeelding van 3 flessen ‘Axe Deospray’, met daarnaast de tekst:

“Axe Deospray

3 x 150 ml

Keuze uit diverse varianten”

 

en daaronder de tekst:

 

“Bijvoorbeeld

Deospray Dark Temptation

3×150 ml

3-pak

10.47 4.99”

en

 

  • –       een afbeelding van 3 flessen ‘Axe Douche’, met daarnaast de tekst:

“Axe Douche,

3 x 250 ml.

Keuze uit diverse varianten”

 

en daaronder de tekst:

 

“Bijvoorbeeld

Douche Dark Temptation

3 x 250 ml

3-pak

7.47 4.49”.

 

De klacht

 

In de winkel bleek dat de bewuste aanbiedingen niet een ‘3-pak’ maar een ‘2-pak’ betroffen.

 

Verweer

 

Samengevat stelt adverteerder zich op het standpunt dat bij de Axe-producten abusievelijk een 3-pak is afgebeeld in plaats van een 2-pak. Adverteerder acht de uiting derhalve niet misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

Vast is komen te staan dat de in de gewraakte uiting genoemde actie-prijzen voor de Axe-producten golden voor een ‘2-pak’. Adverteerder stelt zich blijkens haar verweer op het standpunt dat sprake is van een zetfout, althans een vergissing. Echter zijn niet alleen drie Axe-producten afgebeeld, ook in de bijgaande tekst wordt gesproken over ‘3-pak’ en ‘3 x 150 ml of ‘3 x 250 ml’. De Commissie is van oordeel dat aldus onjuiste informatie is verstrekt over één van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de hoeveelheid, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hier­door ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Van een (enkele) zetfout kan geen sprake zijn, gelet op de onjuiste informatie op meerdere onderdelen. Mocht adverteerder zich naar waarheid erop beroepen dat een vergissing is gemaakt, dan neemt dat niet weg dat de uiting voor de consument misleidend is en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken