a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2010/00155

Datum:

31-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder van Kruidvat voor de periode 19 tot en met 31 januari 2010. Naast een afbeelding van drie Axe deosprays staat onder meer:

 

‘3-pak 10.47 4.99’

En:

‘Bijvoorbeeld

deospray Dark Temptation

3 x 150 ml’.

 

De klacht

 

In de folder worden drie Axe producten aangeboden tegen een gereduceerde prijs. Bij aanschaf in de winkel blijkt het om een drukfout te gaan en krijgt klager een duopak voor de door Kruidvat in de folder genoemde prijs. Klager vindt de uiting dan ook onjuist.

 

Het verweer

 

In de folder van adverteerder is abusievelijk de afbeelding van ‘3-pak’ Axe producten afgebeeld in plaats van ‘2-pak’ Axe producten. Bij constatering van de fout was de folder reeds gedrukt maar is meteen actie ondernomen om de filialen in te lichten over de fout. Bij de herhaalde actie in week vier is de omissie verholpen. Over de prijs in de folder merkt adverteerder op dat de normale verkoopprijs van een Axe product varieert van

€ 2,59 tot € 3,89 per stuk. In 2009 was de meest vergaande actieprijs twee Axe doucheproducten voor € 3,99 en twee deoproducten voor € 4,99. De prijsstelling bij de afbeeldingen in de folder kloppen dus niet aangezien voor 3-pack producten nimmer de afgebeelde prijzen zouden kunnen gelden. Tot slot meldt adverteerder dat in de folder prijswijzigingen en/of zetfouten zijn voorbehouden en dat zij niet met opzet de advertentie als zodanig heeft afgebeeld. Adverteerder verzoekt de klacht ongegrond te verklaren.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie is van oordeel dat geen sprake is van een zetfout. Zij overweegt hiertoe dat in de folder niet alleen drie Axe producten zijn afgebeeld maar ook dat in de bijgaande tekst wordt gesproken over ‘3-pak’ en ‘3 x 150 ml’. Aangezien de ‘3-pak’ Axe producten die in de folder voor een bepaald bedrag worden aangeboden niet voor die prijs verkrijgbaar zijn, acht de Commissie de advertentie misleidend. Adverteerders verweer ten aanzien van de prijsstelling leidt niet tot een ander oordeel omdat de geadverteerde prijs voor een ‘3-pak’ door de consument niet als onwaarschijnlijk laag zal worden beschouwd. Dat er geen opzet in het spel is, doet aan het vorenstaande niet af.

 

2) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de hoeveelheid, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken