a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2010/00322

Datum:

30-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder van adverteerder. Op pagina 68 van de folder staat onder andere een waardebon voor ‘Kruidvat Bad & Douche’ afgebeeld. Op de waardebon onder meer:

 

‘2 stuks

1.89 1.39’’

 

En:

‘0.50 korting’

 

De klacht

 

Klager is in de veronderstelling dat hij twee flacons ‘Kruidvat Bad & Douche’ voor € 1,39 kan kopen. Hij heeft echter € 1,39 (korting  € 0,50) en € 1,89 afgerekend voor twee flacons. Volgens de caissière wordt € 0,50 korting verleend op een flacon bij aanschaf van twee exemplaren. Adverteerder beroept zich desgevraagd op een drukfout in de folder en stelt dat de korting € 0,50 per flacon betreft.

 

Het verweer

 

In het prijsvoorbeeld in de folder is, ten gevolge van een drukfout, ten onrechte niet de volgende korting opgenomen: ‘€ 3,78 en € 3,28’. Adverteerder beseft dat zoals de waardebon nu is vormgegeven, er ruimte is voor de uitleg die klager geeft aan de kortingsactie, te weten twee producten voor € 1,39. In de winkel en bij de klantenservice is klager echter duidelijk geïnformeerd over de actie. Gelet op het feit dat adverteerder zetfouten in de folder heeft voorbehouden, verzoekt hij de klacht ongegrond te verklaren. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In het prijsvoorbeeld op de desbetreffende waardebon staat boven de doorgestreepte prijs en de actieprijs het aantal flacons (2 stuks) waarop de aanbieding betrekking heeft. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument de uiting aldus zal opvatten dat de korting van € 0,50 cent geldt ten aanzien van twee flacons ‘Kruidvat Bad & Douche’ en dat de totaalprijs die de consument voor de twee flacons dient te betalen

€ 1.39 bedraagt. Klager heeft onweersproken gesteld dat hij voor de twee flacons respectievelijk € 1,39 en € 1.89 heeft moeten betalen.

 

2) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over het specifieke prijsvoordeel van de actie met ‘Kruidvat Bad & Douche’ als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

3) Niet is gebleken dat sprake zou zijn van een zetfout. De Commissie is dan ook van oordeel dat het beroep van adverteerder op het door hem gemaakte voorbehoud op druk- en zetfouten, niet kan slagen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken