a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2011/00061

Datum:

23-02-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame die klager op maandag 3 januari 2011 op verschillende zenders heeft gezien en waarin een Nivea Q 10 oogroller en afslanktabletten werden aangeboden.

 

De klacht

 

Nadat klager maandag 3 januari 2010 op de televisie had gezien dat eerdergenoemde producten bij Kruidvat in de aanbieding waren, is hij op dinsdag 4 januari naar de twee Kruidvat-filialen in Hoofddorp gegaan, doch daar waren beide producten al uitverkocht. Vervolgens is klager naar het Kruidvat-filiaal in Schalkwijk (Haarlem) gegaan en naar het filiaal in Nieuw-Vennep, waar ze eveneens waren uitverkocht. Zondag 9 januari heeft klager tot slot nog, zonder succes, het filiaal in het winkelcentrum Boven ’t Y in Amsterdam-Noord bezocht. Nu beide producten de dag na de uitzending in al de door klager bezochte filialen reeds waren uitverkocht, heeft hij de indruk dat sprake is van een “lok-reclame”.

 

Het verweer

 

De bewuste aanbiedingen waren in de filialen al gaande en waren zeer succesvol.

Dit was met name het geval met betrekking tot de oogroller, waarvan er bij het begin van de actie 19.700 (10.800 voor dames en 8.900 voor heren) zijn verdeeld over de filialen, gemiddeld 25 per filiaal. Dit is een niet ongebruikelijk aantal, zodat niet van een lok-reclame kan worden gesproken.   

Het verwondert adverteerder dat klager ook geen afslanktabletten heeft kunnen vinden, aangezien er op 3 januari nog 21.700 stuks in de filialen op voorraad waren, ofwel gemiddeld 27,5 stuks per filiaal. Hoewel ook deze actie succesvol was, waren er medio januari nog 13.000 stuks op voorraad. Gelet op het vorenstaande is de klacht ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft meegedeeld hoeveel producten er van beide artikelen in totaal voor de aanbieding beschikbaar waren en wat dit gemiddeld per Kruidvat-filiaal betekent. Op grond van de bewuste hoeveelheden komt het de Commissie voor dat adverteerder bij de start van de actie een niet onredelijk aantal van elk van de producten over de Kruidvat-filialen heeft verspreid. Gelet hierop acht de Commissie de uiting niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Dat het klager niet is gelukt om van de aanbieding gebruik te maken, leidt niet tot een ander oordeel.    

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken