De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting op de website www.kruidvat.nl onder het kopje “Gillette”.
In de door klager bezochte Kruidvatvestiging in de Helftheuvelpassage in Den Haag hing op 1 februari 2011 dezelfde aanbieding.
De klacht
Klager had zijn oog laten vallen op de 3-packs Gillette Fusion scheergel, 3 in plastic verpakte Gillette Fusion scheergel. Bij het schap stond: “3 Gillette: 8 Euro”. Gezien de actie: “1+1 gratis!*”, die gold voor een “keuze uit het hele Gillette heren en dames assortiment**. Alle combinaties mogelijk.”, meende klager twee 3-packs Gillette Fusion scheergel voor 8 euro te kunnen kopen. Bij de kassa bleek klager daarvoor € 16,- te moeten betalen, omdat -naar de medewerkster hem meedeelde- dit product niet onder de actie viel. Nu dit nergens uit blijkt, acht klager de advertentie misleidend.
Het verweer
Aangezien de 3-packs Gillette Fusion scheergel een actie-verpakking is, valt dit niet onder het standaard assortiment. Het had klager duidelijk moeten zijn dat de 1+1 actie niet zou gelden voor deze actieverpakking, waarmee men 3 flessen koopt. Als dat wel het geval zou zijn geweest, zou dat hebben betekend dat men bij aankoop van 6 flessen 3 flessen gratis zou krijgen. Klager had in redelijkheid moeten kunnen inzien dat er niet 3 flessen zouden worden weggegeven.
Van misleiding is derhalve geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
De mededeling “1+1 gratis” betekent dat men bij aanschaf van één product, er één product gratis bij krijgt. Klager verkeerde, naar het oordeel van de Commissie, daardoor terecht in de veronderstelling dat hij bij aanschaf van een 3-pack Gillette Fusion scheergel een tweede 3-pack Gillette Fusion scheergel gratis zou krijgen. Bovenin de uiting staat dat de actie geldt voor een keuze uit het hele Gillette heren en dames assortiment en dat alle combinaties mogelijk zijn. Er wordt geen enkel voorbehoud gemaakt, ook niet in de verschillende asterisken waarnaar in de tekst wordt verwezen. Er was dan ook geen enkele reden om te veronderstellen dat de actie niet zou gelden voor een 3-pack Gillette Fusion scheergel. Nu de actie niet voor dit product blijkt te gelden, acht de Commissie de uiting misleidend.
Blijkens het voorgaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Commissie
Op grond van het hiervoor overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.