De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van Kruidvat voor zover het betreft de aanbieding van “1+1 gratis*” met betrekking tot de merken Caractère, Vanderbilt en Maroussia, waarbij onder meer staat “Bijvoorbeeld Maroussia eau de toilette 30 ml en Vanderbilt eau de toilette 30 ml” en “2 stuks 21.48 10,74”.
De klacht
In de advertentie worden in het kader van de actie “1+1 gratis” twee Caractère-producten aangeboden voor € 10,74. Normaal kost Caractère aftershave € 4,99. Normaal zijn twee verpakkingen Caractère dus goedkoper dan tijdens de actie.
Het verweer
De klacht is gebaseerd op een misverstand. De in de uiting genoemde prijs heeft betrekking op Maroussia eau de toilette 30 ml en Vanderbilt eau de toilette 30 ml. Als klager twee verpakkingen Caractère aftershave had gekocht, had hij slechts € 4,99 hoeven te betalen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
In de advertentie worden “bijvoorbeeld” twee specifieke producten genoemd waarvoor de actie “1+1 gratis” geldt, te weten Maroussia eau de toilette 30 ml en Vanderbilt eau de toilette 30 ml. Daarbij staat de normale prijs van de producten (€ 21,48) en de actieprijs (€ 10,74). Vaststaat dat deze prijs geen betrekking kan hebben op Caractère aftershave, nu dit product normaal € 4,99 kost, derhalve aanzienlijk minder dan de in de advertentie genoemde actieprijs van € 10,74. De voorzitter ziet op grond daarvan geen aanleiding om aan te nemen dat gedurende de actieperiode voor twee verpakkingen Caractère aftershave € 10,74 zou dienen te worden betaald in plaats van € 4,99. Adverteerder heeft ook verklaard dat klager gedurende de actie slechts € 4,99 voor twee verpakking Caractère aftershave hoefde te betalen. Gelet hierop berust de klacht op een onjuiste interpretatie van de reclame-uiting.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.