a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2011/00578

Datum:

02-08-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een kaart in een schap in de Kruidvat winkels, met de tekst:

 

“Actie!

DOVE VERZORGING

Keuze uit het hele assortiment.         2+2

Alle combinaties mogelijk.                 GRATIS*

*Korting wordt verrekend als 50% kassakorting”.

 

De klacht

 

In de winkel bleek dat de actie niet geldt voor geschenkverpakkingen.

 

Verweer

 

In de folder en op posters in de winkel en in het raam wordt duidelijk meegedeeld dat de actie niet geldt voor ‘mini’s en geschenksets’.

Op de door klaagster overgelegde barkaart staat deze informatie inderdaad niet. Wel zijn op de verschillende barkaarten alle mogelijke combinaties van de bewuste producten zonder de mini’s en geschenksets afgebeeld.

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat klaagster had kunnen weten dat geschenksets niet bij de actie hoorden en verzoekt zij de Commissie om de klacht ongegrond te verklaren.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

1)  In de gewraakte uiting wordt uitdrukkelijk meegedeeld dat de actie van toepassing is op het “hele assortiment” en dat “alle combinaties mogelijk” zijn. Op grond van deze mededelingen, en nu in de uiting geen uitzonderingen op deze actie worden genoemd, zal de gemiddelde consument verwachten dat er geen beperkende of andere voorwaarden gelden die meebrengen dat er toch bepaalde combinaties van de actie uitgesloten zijn.

 

2)  Vaststaat dat de actie niet gold voor zogenaamde mini’s en geschenkverpakkingen. Nu deze informatie in de onderhavige uiting ontbreekt, is de Commissie van mening dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

3)  Dat in een folder van adverteerder mogelijk wel correcte informatie staat over de desbetreffende beperkende voorwaarde, neemt de misleiding niet weg. Niet aannemelijk is dat deze informatie altijd de consument in de winkels van adverteerder bereikt. Ook de informatie op de posters voor het raam en in de kopstelling bij de ingang van de winkel nemen niet de misleiding weg die het gevolg is van het ontbreken van bedoelde uitzonderingen op de barkaart. Weliswaar staat op deze posters met zoveel woorden dat de actie niet geldt voor mini’s en geschenksets, maar de Commissie acht het aannemelijk dat deze informatie de gemiddelde consument die langs de posters loopt en daarbij doorgaans slechts vluchtig kennis zal nemen van de inhoud daarvan, zal ontgaan. De desbetreffende tekst is immers in een klein lettertype vermeld en is bovendien moeilijk zichtbaar door het gebruik van zwarte letters tegen een blauwe achter­grond.

 

4) Ook overigens valt de tekst, ondanks het feit dat bij de woorden “2+2 gratis*” door middel van een asterisk naar de uitzondering wordt verwezen, slechts in geringe mate op in het geheel van de posters. Aldus kan de gemiddelde consument in de winkel niet op de hoogte worden geacht van de desbetreffende uitzondering.

 

De beslissing

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken