a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2012/00683

Datum:

11-09-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding van een “3-pak Nivea douchegel” van € 13,47 voor € 5,- in de Kruidvatfolder van 10 juli 2012

 

De klacht

 

In de advertentie staan drie losse flacons douchegel afgebeeld, die als 3-pak voor € 5,- te koop zouden zijn. Voor drie flacons moest klager echter € 3,88 per stuk betalen, volgens een medewerkster in de winkel en de klantenservice van Kruidvat omdat deze flacons niet per drie verpakt waren. Klager vindt de reclame-uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De door klager overgelegde kopie van de bestreden uiting betreft slechts een gedeelte van een – door adverteerder overgelegde – grotere advertentie voor Nivea multipakken, waarvan een kopie als bijlage 2 aan deze uitspraak is gehecht. In deze advertentie staan onder de groot afgedrukte kop “Nivea Multipakken, Verrassend veel voordeel” verschillende voorbeelden vermeld, waaronder die van Nivea douchegel. Uit de advertentie volgt duidelijk dat het om multipakken gaat en niet om losse flessen. De term multipak is een veelgebruikte term in de retail en de gemiddelde consument weet dat hiermee wordt gedoeld op een verpakking die een groep producten groepeert en als zodanig wordt aangeboden voor een lagere prijs dan indien de producten los worden gekocht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast is komen te staan dat de uiting betreffende Nivea douchegel, waartegen klager bezwaar maakt en die door hem in kopie bij zijn klacht is gevoegd, deel uitmaakt van een grotere advertentie voor “Nivea Multipakken”. Zowel uit deze advertentie in haar geheel als uit het deel dat betrekking heeft op de aanbieding van Nivea douchegel, waar uitdrukkelijk wordt vermeld “3-pak”, blijkt voldoende duidelijk dat de aanbieding alleen geldt voor multipakken, waaronder de gemiddelde consument bij elkaar gevoegde en verpakte producten zal verstaan, en niet voor een gelijk aantal losse producten. Het staat adverteerder vrij een aanbieding in de vorm van (alleen) multipakken te doen, mits dit in de reclame-uiting voldoende duidelijk wordt gemaakt. In de onderhavige advertentie is dat het geval.

 

Gelet op het vorenstaande wordt de klacht afgewezen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken