a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2013/00302

Datum:

24-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder op de voorzijde waarvan onder meer staat:

  “Kruidvat

  INTRODUCEERT ALS EERSTE!

(..) 

  DÉ ANTI-AGE INNOVATIE VAN NIVEA”.

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

 

In de folder, een éénmaal gevouwen A4, die gevoegd was bij “De Kampioen”, worden vier verschillende anti-age producten aangeboden. Deze producten zijn aan de binnenzijde van de folder afgebeeld en onder deze vier producten staat: “Probeer nu van € 16.99 voor € 12.99”.

In de winkel bleken deze producten € 12,99 per stuk te kosten. Dit blijkt niet uit de folder. Op de achterzijde staat wel “Keuze uit dag-, nacht-, oogcrème en serum”, maar het is de vraag of uit deze verwijzing kan worden opgemaakt dat de producten per stuk worden aangeboden.

 

Ten slotte verwijst klager in zijn klacht naar een “krant” van Kruidvat waarin, naar hij samengevat stelt, anders dan in de folder wel vermeld is dat de producten € 12,99 per stuk kosten.

 

Het verweer

 

De bestreden leaflet was gevoegd bij een Kruidvat-folder met aanbiedingen voor de periode van 16 tot 28 april 2013. In deze folder is de actie ook vermeld op de voorzijde. Adverteerder verwijst naar de desbetreffende, bij het verweer overgelegde bijlage.

 

In de folder is duidelijk vermeld dat de producten € 12,99 per stuk kosten.

Uit de leaflet volgt niet dat de prijs € 12,99 per stuk is, maar dit zou voor de gemiddelde geïnformeerde consument duidelijk moeten zijn, temeer nu op de voorpagina van de folder staat dat de prijs € 12,99 per stuk bedraagt. Als de producten samen € 12,99 zouden kosten, zou dit neerkomen op een prijs van € 3,25 per stuk, hetgeen niet reëel is.

 

Overigens blijkt ook uit de klacht dat klager heeft geconstateerd dat in de folder de ‘per stuk prijs’ is vermeld en dat de leaflet bij de folder hoorde.

 

Van misleiding is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Klager stelt dat de bestreden uiting, door hem aangeduid als “folder”, was gevoegd bij “De Kampioen”, terwijl adverteerder stelt dat bestreden uiting, door haar aangeduid als “leaflet”, was gevoegd bij een Kruidvat-folder met aanbiedingen voor de periode van 16 tot 28 april 2013. Voorts stelt adverteerder dat klager heeft geconstateerd dat in de folder de ‘per stuk prijs’ is vermeld en dat de leaflet bij de folder hoorde.

 

De Commissie stelt voorop dat adverteerder niet, althans niet voldoende heeft weersproken dat de bestreden uiting (ook) op zichzelf, dat wil zeggen zonder de door adverteerder bedoelde Kruidvat-folder, is verspreid, en wel gevoegd bij de Kampioen. Hiervan uitgaande overweegt de Commissie het volgende.

 

De folder betreft uitsluitend “Dé anti-age innovatie van Nivea”. De vier anti-age Nivea-producten zijn aan de binnenkant afgebeeld en onder deze producten staat: “Probeer nu van € 16,99 voor € 12,99”. Daarbij is niet vermeld dat de producten € 12,99 per stuk kosten. Ook anderszins valt dit niet uit de folder op te maken. De mededeling op de achterzijde van de folder: “Keuze uit dag-, nacht- oogcrème en serum”, biedt wat dit betreft ook onvoldoende duidelijkheid. Niet uitgesloten is dat de producten, in verband met de introductie daarvan, tijdelijke extra voordelig worden aangeboden.  

 

Adverteerder verwijst naar de mededeling op de voorzijde van de “Kruidvat-folder”, waar  bij de Nivea anti-age producten staat: “Alles voor € 12,99 per stuk”. Voor zover al uit de klacht moet worden afgeleid dat klager ook van de bestreden uiting als bijlage bij “Kruidvat-folder” kennis heeft genomen, betekent dit niet dat de klacht ongegrond is. Van de gemiddelde consument kan niet worden verwacht dat deze bij lezing van de bestreden uiting, die uitgebreide informatie bevat over -uitsluitend- de bewuste anti-age producten, ook kennis neemt van “de Kruidvat-folder”, teneinde zich door middel daarvan te informeren over de prijs van die producten.

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC), ongeacht de wijze waarop deze uiting is verspreid. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen acht de Commissie de gewraakte reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken