a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2017/00181

Datum:

08-05-2017

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de folder van adverteerder, geldig voor de periode van dinsdag 7 tot en met zondag 19 maart 2017, waar op de achterpagina onder andere staat:
“GRATIS

500 gram schepsnoep
Bij aankoop van 2 deelnemende actieproducten.

Keuze uit het hele assortiment Andrélon, Axe, Badedas, Dove, Dove men + care, Rexona, Neutral, Prodent White Now, Vaseline, Zendium en Zwitsal. M.u.v. mini’s en Zwitsal 700 ml en billendoekjes 12-pak. Alle combinaties mogelijk.”

 

Naast de tekst is een beker met snoep afgebeeld.

 

De klacht

 

Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat Kruidvat gratis schepsnoep aanbiedt bij verzorgingsproducten, waaronder tandpasta. Klaagster vindt dit “uitermate paradoxaal” en “onverantwoord, zeker voor kinderen”. Klaagster verwijst ter onderbouwing van haar bezwaar naar de website www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/suiker-is-vergif. Daar staan de gevolgen van een teveel aan suiker opgesomd, zoals tandbederf, een verhoogde kans op Diabetes 2, een verhoogd risico op borst- en darmkanker, een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, een tekort aan Vitamine B en concentratie- en geheugenproblemen.

 

Het verweer

 

Dit kan als volgt worden samengevat.
Adverteerder begrijpt niet met welke code zij in strijd zou handelen. De “gratis snoep” actie is facultatief: het staat eenieder vrij om hier al dan niet gebruik van te maken. Dat klaagster de actie onverantwoord vindt, betreurt adverteerder, maar de uiting is volgens haar niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC). 

 

Het oordeel van de voorzitter
 

De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klaagster het enerzijds paradoxaal vindt dat snoep in combinatie met tandpasta wordt aangeboden, en anderzijds dat gratis snoep geven bij actieproducten onverantwoord is, in het bijzonder voor kinderen.

 

Hoewel het opmerkelijk is dat men gratis een product als snoep kan krijgen bij de aankoop van 2 tubes tandpasta, is het feit op zich dat twee ‘tegenstrijdige’ producten in combinatie met elkaar worden aangeboden niet in strijd met een specifieke bepaling in de Nederlandse Reclame Code of een van de bijzondere reclamecodes. Dit geldt eveneens voor de mogelijkheid op zich dat men snoep kan krijgen bij de aankoop van (actie)producten. Specifieke regels die zien op reclame gericht op kinderen zijn evenmin van toepassing nu de uiting evident niet gericht is op kinderen. 

  

Over de vraag of de uiting onverantwoord is en daardoor mogelijk in strijd is met de (algemene) bepaling in de NRC met betrekking tot de goede smaak en het fatsoen (artikel 2 NRC) oordeelt de voorzitter als volgt. Bij de beoordeling of de uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen dient de voorzitter zich terughoudend op te stellen, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De voorzitter beoordeelt in een dergelijk geval of de reclame-uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid acht de voorzitter het feit op zich dat snoep wordt aangeboden bij aankoop van (actie)producten en de hoeveelheid (500 gram) die wordt verkregen, niet van dien aard dat deze grenzen worden overschreden.

 

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken