De bestreden reclame-uiting
Het betreft de wijze waarop potten Nescafé oploskoffie in de door klaagster bezochte Kruidvatwinkel waren afgeprijsd, alsmede een folder die huis-aan-huis is verspreid. In de folder staat onder meer een aanbieding voor drie soorten Nescafé oploskoffie in potten van 200 gram. Hieronder is het relevante deel van de folder weergegeven:
De klacht
In de Kruidvat winkel die klaagster bezocht, stond een bord bij de potten oploskoffie waarop het bedrag van € 5,99 was doorgestreept en vervangen door € 4,40. Deze prijs gold voor alle soorten. Ook de potten waren op deze wijze afgeprijsd door middel van stickers. De folder die klaagster heeft ontvangen, doet eveneens geloven dat de prijs van € 4,40 gold voor alle soorten Nescafé oploskoffie. Bij de kassa bleek dit niet het geval. Klaagster voelt zich misleid.
Het verweer
In de folder staat dat men kan kiezen uit de varianten Roodmerk, Goud en Goud cafeïnevrij. Uit de woorden “bijvoorbeeld Roodmerk” boven de in de folder genoemde prijs van € 4,40 blijkt voldoende duidelijk dat deze prijs alleen geldt voor de variant Roodmerk. Dit ligt ook voor de hand nu het goudlabel bij koffiemerken een gebruikelijke aanduiding is voor een betere kwaliteit die in een duurdere categorie valt. De consument zal weten dat de Goudmerk varianten duurder zijn. De potten waren geprijsd met een actiesticker, zodat ook hierdoor duidelijk was hoeveel de potten kostten. Er is op grond van het voorgaande geen sprake van misleidende reclame.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie beschikt niet over stukken aangaande de wijze waarop in de onderhavige Kruidvat winkel informatie werd gegeven over de verlaagde prijs van de Nescafé oploskoffie.
Nu adverteerder de stellingen van klaagster op dit punt niet heeft betwist, gaat de Commissie ervan uit dat deze stellingen juist zijn. Derhalve kan ervan worden uitgegaan dat in de winkel alle soorten oploskoffie van dezelfde prijs (€ 4,40) waren voorzien. Deze prijs was onjuist, nu deze prijs alleen voor de Roodmerk variant gold. Adverteerder heeft aldus geen juiste informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder b van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC).
b) De Commissie stelt aangaande de folder voorop dat de actieprijs van € 4,40 direct onder de twee varianten van Nescafé Goud is afgebeeld, waardoor de indruk wordt gewekt dat deze prijs ook voor die varianten geldt. Deze onjuiste indruk wordt niet weggenomen door de woorden “Bijvoorbeeld Roodmerk” boven de prijs. Deze woorden staan in een klein lettertype en zijn bovendien onopvallend doordat zij deels over de foto van het blad van een plant zijn geprint. Overigens volgt uit het gebruik van het woord “bijvoorbeeld” niet dat de prijs van
€ 4,40 uitsluitend voor de Roodmerk variant geldt. Het feit dat Goudmerk varianten doorgaans duurder zijn dan andere varianten, leidt niet tot een ander oordeel. Uit de folder blijkt dat het om een kortingsactie gaat. Bij een dergelijke actie kan niet zonder meer van het gebruikelijke verwachtingspatroon van de gemiddelde consument met betrekking tot productgroepen worden uitgegaan.
c) De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat uit de folder onvoldoen-de blijkt dat de actieprijs van € 4,40 uitsluitend geldt voor de variant Roodmerk. Adverteerder heeft aldus geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC.
d) De Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de onjuiste c.q. onduidelijke prijsvermelding ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de prijsvermelding in de winkel en in de folder met betrekking tot Nescafé oploskoffie in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.
De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.