a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2011/00861

Datum:

03-11-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft adverteerders website www.redcoon.nl waarop een Sony  LCD TV KDL-40EX500 wordt aangeboden met de mededeling: ”Leveringsstatus: verzendklaar in 3 dagen”.

 

De klacht

 

Klager heeft deze televisie 4 weken geleden besteld en betaald, doch deze is nog niet in zijn bezit. Ondanks de mededeling: “Leveringsstatus: verzendklaar in 3 dagen” is de levertermijn al vier maal uitgesteld. Op de website staat nog steeds “verzendklaar in 3 dagen.” Gelet op het vorenstaande acht klager de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft, voor zover hier van belang, het volgende tegen de klacht naar voren gebracht.

Bij elk artikel wordt vermeld of het in voorraad is of niet. Indien een artikel op voorraad is, kan het onmiddellijk na bestelling en verwerking van de betaling worden uitgeleverd en staat daarbij “direct leverbaar”. Indien een artikel niet, niet meer of nog niet in voorraad is, maar adverteerder dit binnen een x-aantal dagen van de leverancier verwacht te ontvangen, wordt vermeld “verzendklaar in x dagen”. Adverteerder verwijst in dit verband naar de op zijn website staande tekst onder het kopje “Beschikbaarheid van het product”, waar deze vermelding wordt toegelicht.

Uitgaande van de door de leverancier verstrekte informatie heeft adverteerder bij het desbetreffende product “verzendklaar in 3 dagen” vermeld. Omdat de levering langer uitbleef, is de verwachte levertijd een aantal malen gewijzigd. Van misleiding is geen sprake. 

 

Het oordeel van de voorzitter  

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

De mededeling ”Leveringsstatus: verzendklaar in 3 dagen” doet vermoeden dat het desbetreffende artikel binnen 3 dagen na verwerking van de betaling zal worden verzonden. Dat blijkt evenwel niet het geval te zijn. Adverteerder geeft  aan deze mededeling een geheel afwijkende en allerminst voor de hand liggende betekenis, namelijk dat hij het artikel binnen 3 dagen van de leverancier verwacht te ontvangen. Het is derhalve allerminst zeker dat het artikel in 3 dagen verzendklaar zal zijn.

Adverteerder beroept zich op de onder het kopje “Levertijden” op de website staande toelichting op de door hem gebezigde tekst, doch deze toelichting neemt het misleidende karakter van de gewraakte mededeling niet weg.   

 

Op grond van bovenstaande overweging is in de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) ten aanzien van de beschikbaarheid van het artikel. Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing van de Commissie

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken