a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00601

Datum:

30-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aan klager gerichte e-mail waarin onder meer staat:

Jeffry!

U bent geselecteerd en ontvangt ons NIEUWE spandoek van vinyl GRATIS!”.

 

De klacht

 

Het is niet waar dat klager gratis een spandoek kan ontvangen. Tijdens het bestelproces blijkt dat er verzendkosten van tenminste € 5,95 moeten worden betaald.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

 

In de gewraakte reclame is een toelichting opgenomen van de kosten in geval van een bestelling van het product via de Vistaprint-website. Ter illustratie legt adverteerder een afdruk over van de volledige emailbanner zoals toegezonden. Deze is als bijlage 2 aan deze uitspraak gehecht. In de bij de klacht overgelegde afdruk van de uiting is het laatste gedeelte abusievelijk weggevallen. 

 

Zoals blijkt uit de afdruk van de volledige emailbanner, is onderaan de uiting vermeld dat het (door klager ontvangen) aanbod een aanbod betreft exclusief verzend- en verwerkingskosten, en wel als volgt:

“Exclusief B.T.W. Verzend- en verwerkingskosten, productopties en het uploaden van foto’s/logo’s niet inbegrepen, tenzij anders aangegeven. Niet geldig op eerder geplaatste bestellingen. Zie de website voor meer informatie”.

Tijdens het bestelproces wordt de klant meermalen ook op de websitepagina’s gewezen op de kosten van de geselecteerde optie. Onderaan de Vistaprint-websitepagina’s staat na de verwijzing “Details over gratis aanbiedingen”:

“Ja! U betaalt alleen voor verzend- en verwerkingskosten en voor extra productopties indien u die toevoegt. Indien u uw gratis product sneller wilt verkrijgen is een snellere levertijd mogelijk tegen additionele kosten”. 

Van misleiding is geen sprake.

 

De repliek

 

In de uiting staat inderdaad de in het verweer genoemde tekst waaronder “tenzij anders aangegeven”. Door te stellen “..ontvangt ons NIEUWE spandoek van vinyl GRATIS” heeft adverteerder iets anders aangegeven, namelijk dat het product gratis in ontvangst kan worden genomen. Het is echter niet mogelijk om het product gratis te ontvangen.

 

De dupliek

 

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.  

De ontvanger van het bericht wordt meermalen duidelijk geïnformeerd over het feit dat de gratis aanbieding exclusief verzendkosten is. De zinsnede “tenzij anders aangegeven” verwijst naar de informatie op de Vistaprint-website die verschijnt wanneer een klant zijn drukwerkproduct gaat personaliseren. De gemiddelde consument zal mede door de vermelding “Zie de website voor meer informatie” begrijpen dat eventuele verdere afwijkingen van de gratis aanbieding op de website staan. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Voor de beoordeling van de klacht neemt de Commissie tot uitgangspunt het als bijlage 2 aan deze uitspraak gehechte volledige e-mailbericht, zoals dat -naar klager niet heeft weersproken- nog voorzien van de voornaam van klager aan klager is toegezonden.

 

In deze uiting wordt gesproken over een “gratis spandoek” maar staat ook, zonder duidelijk voorbehoud: “U bent geselecteerd en ontvangt onze NIEUW spandoek van vinyl GRATIS!”. (In de door klager ontvangen uiting staat niet “onze NIEUW” maar “ons NIEUWE”). Hierdoor wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat niet alleen het spandoek zelf gratis is, maar dat men dit spandoek ook gratis kan ontvangen. Door de vermelding “Verzend- en verwerkingskosten (…) niet inbegrepen, tenzij anders aangegeven”. (…) Zie de website voor meer informatie” wordt die indruk niet althans onvoldoende weggenomen. Door de woorden “ontvangt (..) GRATIS” kan gemakkelijk de gedachte postvatten, dat er in dit geval iets anders is aangegeven.  

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken