a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00380

Datum:

15-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aanbieding op de website www.typhone.nl van een gratis Apple iPad 2 bij  Vodafone Mobiel Breedband Basis 50 voor “nu slechts € 38,- per maand”. Rechtsonder in de uiting staat een vrachtwagentje afgebeeld met daarbij “24u”.

 

De klacht

 

In de uiting wordt de suggestie gewekt dat het product binnen 24 uur leverbaar is. Bij verder lezen wordt gezegd dat het  product een levertijd heeft van 2 tot 3 weken. Er wordt echter niet vermeld dat het abonnement ingaat op de dag van bestelling, maar de bijbehorende iPad pas later wordt geleverd, in klagers geval pas na 4 weken. Nu heeft klager een maand betaald voor een abonnement dat in die maand onbruikbaar was omdat de bijbehorende apparatuur nog niet was geleverd.

 

Het verweer

 

Adverteerder verwijst naar artikel 4.6 van haar algemene voorwaarden, waarin is vermeld dat Typhone geen abonnements- of activatiekosten vergoedt over de periode dat de klant reeds is aangesloten bij een operator, maar nog geen beschikking heeft over een door Typhone geleverd product. Voorts wordt verwezen naar de ‘meer info pagina’ en de aan klanten gezonden e-mail, waar is vermeld dat de iPad 2 zeer beperkt leverbaar is en een alternatief wordt geboden in de vorm van een iPad 1 met vergelijkbare of betere specificaties.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting wordt door de afbeelding en de tekst de nadruk gelegd op de bij een mobiel abonnement gratis te verkrijgen Apple iPad2. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat het onderin de uiting afgebeelde icoontje van 24-uurs levering zowel betrekking heeft op het mobiel breedband abonnement als op de bijbehorende iPad. Als niet weersproken is echter vast komen te staan dat het mobiel breedband abonnement – en de betaling daarvan –  is ingegaan op de dag waarop dit door klager is besteld, maar de bijbehorende iPad eerst vier weken later is geleverd. Naar het oordeel van de Commissie hoeft de gemiddelde consument op basis van de uiting niet bedacht te zijn op dit grote verschil in leveringstijd van het abonnement en de iPad.

 

Gelet op het vorenstaande wordt in de uiting onduidelijke informatie verstrekt ten aanzien van een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De mededeling over levertijd van de iPad elders op de website van adverteerder en in de algemene voorwaarden neemt het misleidende karakter van de uiting onvoldoende weg.

                                       

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken