a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2023/00295

Datum:

19-07-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager toegezonden e-mail van Cowboy van 17 mei 2023 met als onderwerp “Twee jaar gratis diefstalverzekering op een nieuwe C4 of C4 ST” waarin, voor zover relevant, het volgende staat:
Je bent verzekerd
(…)
Daarom bieden we je nu twee jaar gratis diefstalverzekering, ter waarde van €240,- aan, bij een nieuwe Cowboy 4. Gebruik de code (…) tijdens de checkout.”
(…)
<Meer informatie>
Aanbieding loopt nog tot en met 25 juni. (…)”

 

Samenvatting van de klacht

Klager heeft op 30 april 2023 een fiets (de “Cowboy C4 ST ebike”) besteld bij Cowboy. Deze order is op dezelfde dag bevestigd met een levertijd van ongeveer zes weken. Op 16 mei 2023 ontving klager de update dat de fiets binnen 10 dagen zou worden afgeleverd. Vervolgens ontving klager op 17 mei 2023 de bestreden reclame-uiting per e-mail met de volgende actie: “Twee jaar gratis diefstalverzekering op een nieuwe C4 of C4 ST”. Klager begreep hieruit dat zijn nieuwe C4 ST fiets in aanmerking kwam voor 2 jaar gratis diefstalverzekering, nu zijn fiets immers nog niet geleverd was. Het bleek echter al snel dat je een nieuwe bestelling voor een nieuwe fiets moest plaatsen om voor dit aanbod in aanmerking te komen. Adverteerder wilde niet meewerken aan een door klager voorgestelde overgangsregeling. De enige optie was het annuleren en retourneren van zijn fiets, afwachten tot het geld terug is en opnieuw bestellen. Dit is volgens klager ingewikkeld, tijdrovend en hier zijn kosten aan verbonden. Ook is dit waarschijnlijk niet haalbaar binnen de actietermijn die loopt tot 25 juni en daarbij begint de levertijd van 6 weken ook weer opnieuw. Dit zijn allemaal nadelen, terwijl klager volgens hem wel binnen de doelgroep van de e-mail valt met zijn nieuwe fiets.

Klager heeft een aantal keer contact opgenomen met adverteerder. Zij gaf telkens aan met een oplossing te komen, maar die is tot op heden niet gekomen. Inmiddels is de fiets van klager geleverd op 26 mei 2023 en door hem geretourneerd.  

 

Samenvatting van het verweer

Klager was ingeschreven voor de nieuwsbrieven van adverteerder met twee verschillende e-mailadressen. Het ene e-mailadres was gekoppeld aan de door hem bestelde fiets en werd daarom door het systeem herkend als bestaande klant. Het tweede e-mailadres was niet gekoppeld aan een fiets of openstaande bestelling bij adverteerder. Op dit laatste e-mailadres heeft klager de betreffende e-mail ontvangen. Bovendien heeft adverteerder in haar FAQ’s duidelijk aangegeven dat alleen klanten die tussen 17 mei en 25 juni 2023 bestellen in aanmerking komen voor de promotie. Klager heeft zijn fiets besteld op 30 april 2023.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Klager maakt bezwaar tegen de reclame-uiting omdat de door hem bestelde fiets bij adverteerder niet voor de hierin aangeboden gratis diefstalverzekering in aanmerking komt. Volgens klager zou zijn fiets, die reeds besteld maar nog niet geleverd is, ook onder de aanbieding dienen te vallen. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.

2. Uit de reclame-uiting moet duidelijk blijken wat het aanbod inhoudt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is naar het oordeel van de voorzitter in de bestreden uiting voldaan. In de uiting wordt een gratis diefstalverzekering voor twee jaar aangeboden bij het bestellen van een nieuwe fiets bij adverteerder. Deze aanbieding is naar klager verzonden op 17 mei 2023, onderaan deze uiting staat dat de aanbieding loopt tot en met 25 juni. Naar het oordeel van de voorzitter blijkt uit de uiting voldoende duidelijk dat het aanbod alleen geldt voor nieuwe bestellingen en wat de looptijd van het aanbod inhoudt, te weten het moment vanaf het ontvangen van het aanbod, op 17 mei, tot en met 25 juni 2023. Klager heeft zijn bestelling voor deze tijd geplaatst, op 30 april 2023. De voorzitter acht het niet aannemelijk dat de gemiddelde consument ervan uit zal gaan dat ook met terugwerkende kracht gebruik gemaakt kan worden van een aanbieding, voor bijvoorbeeld lopende bestellingen zoals die van klager. Dat klager teleurgesteld is over het feit dat zijn bestelling niet voor de (nieuwe) aanbieding in aanmerking komt, brengt in het licht van het voorgaande niet mee dat sprake is van misleidende reclame. Klager had immers daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de aanbieding middels het plaatsen van een nieuwe bestelling gedurende de looptijd van het aanbod.

3. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken