a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0168

Datum:

29-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentievan Louwman & Parqui BV in NRC Handelsblad van 7 maart 2008 waarin de Lexus RX 400 Hybride wordt aangeprezen met onder andere de volgende tekst:
“De Lexus RX 400 hybride combineert een 3,3 liter V6 benzinemotor met 2 elektromotoren. Met als resultaat enorme power (272 pk/208 kW) bij een verbruik van slechts 1 op 12,3 en de laagste CO2-uitstoot in deze klasse.”
Onderin de advertentie staat in kleine letters: “Van overheidswege bepaald C-(energie)label.”

De klacht

De claim dat de Lexus RX 400h de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse heeft, is niet terecht. De auto heeft een C-(energie)label. De labelindeling is bedoeld om auto’s in dezelfde klasse met elkaar te kunnen vergelijken. Heeft een auto een C-label, zoals hier het geval is, dan betekent dit dat er andere auto’s in dezelfde klasse zijn die beter scoren en daarom een A- of B-label hebben.

Het verweer

Met de zinsnede “laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” wordt gedoeld op de Premium Benzine SUV-klasse waarbinnen de Lexus 400h de auto is met de laagste CO2-uitstoot. In de uiting wordt de betreffende Lexus niet vergeleken met auto’s met een A- of B-label en kan daarmee ook niet worden vergeleken.

De repliek

De labelindeling A t/m G voor personenauto’s is bedoeld om het energiegebruik van auto’s binnen een bepaalde grootteklasse met elkaar te kunnen vergelijken. De wijze van labelindeling is wettelijk geregeld. In de toelichting op de labelindeling op de website van de ANWB wordt onder andere over het energielabel vermeld: “Hierop wordt naast brandstofverbruik en CO2-uitstoot ook de relatieve zuinigheid van de auto vermeld. Op deze wijze kunt u gemakkelijk en snel het verbruik van auto’s van ongeveer gelijke afmetingen met elkaar vergelijken.”
De door adverteerder aangehaalde Premium Benzine SUV-klasse is geen binnen het labelsysteem bestaande klasse.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft gesteld dat met de in de uiting opgenomen claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” wordt gedoeld op een vergelijking van de CO2-uitstoot van de aangeprezen Lexus met de CO2-uitstoot van andere auto’s binnen de Premium Benzine SUV-klasse. Daargelaten of een dergelijke klasse bestaat, zal naar het oordeel van de Commissie de claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” bij de gemiddelde consument de indruk wekken dat wordt gedoeld op de door de overheid bepaalde en bij het publiek bekend gemaakte indeling van nieuwe personenauto’s in milieuklassen, waarbij het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s van ongeveer gelijke lengte en breedte worden vergeleken. De aldus bepaalde relatieve energiezuinigheid leidt tot de labelindeling die loopt van het A-label (zuinigste) t/m het G-label (minst zuinig). De Lexus RX 400h heeft het C-label toegewezen gekregen, waaruit blijkt dat andere auto’s in dezelfde grootteklasse energiezuiniger zijn.
Adverteerder heeft blijkens het vorenstaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code voldaan. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de claim “de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse” tevens in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC).

De beslissing

De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC (nieuw) en voorts met artikel 2 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

MRC art. 2

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken