a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2017/00260

Datum:

23-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Algemene Aanbeveling

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting in een huis-aan-huis verspreide reclamefolder van adverteerder. In de folder is op pagina 8 een tafel afgebeeld, met daaromheen 4 (tuin)stoelen.

Links bovenaan de pagina staat onder andere:

“WICKER TUINSET

TAFEL + 4 STOELEN

VANAF: € 269.-”.

 

De klacht

Deze kan als volgt worden samengevat. Klaagster wilde de afgebeelde tuinset bestellen op de website van adverteerder. Omdat zij geen ‘setprijs’ kon vinden, heeft zij de stoelen (4 maal) en tafel die op de afbeelding staan naar het ‘winkelmandje’ gesleept. De prijs bleek toen € 339,94 te zijn. Klaagster verwachtte dat zij € 269,- zou moeten betalen. Toen zij daar navraag naar deed bij de klantenservice is haar verteld dat de afgebeelde prijs was gebaseerd op de combinatie van de afgebeelde tafel en 4 andere (goedkopere) stoelen. Klaagster vindt het misleidend dat de getoonde prijs van € 269,- kennelijk geen betrekking heeft op de stoelen in dezelfde afbeelding.  

 

Het verweer

Dit kan als volgt worden samengevat. De gedekte tafel, de producten en de positionering in een tuin maken deze afbeelding overduidelijk tot een sfeerbeeld, aldus adverteerder. Op de volgende pagina (9) in de folder, die men ziet zonder de pagina om te slaan, staan de verschillende tuinmeubelen. Adverteerder laat met het sfeerbeeld op de linkerpagina zien hoe verschillende tuinmeubelen van de rechterpagina gecombineerd kunnen worden. De tekst “WICKER TUINSET, TAFEL + 4 STOELEN, VANAF: € 269.-” is een algemene tekst die moet aangeven dat een tafel gecombineerd kan worden met 4 stoelen voor een prijs van € 269,-. Een gehele tuinset zoals is afgebeeld op het sfeerbeeld is bij Lidl niet verkrijgbaar. Een set ontstaat door verschillende tuinmeubelen naar behoefte te combineren, aldus adverteerder. De advertentie bestaat uit drie delen: het sfeerbeeld, de overzichtspagina en het tekstkader. Deze drie delen vormen tezamen de advertentie, die in zijn geheel beoordeeld moet worden.

Het tonen van een vanaf-prijs is op zichzelf niet misleidend, aldus adverteerder. De getoonde vanaf-prijs is juist: 4 Wicker stoelen en een tafel zijn samen voor € 268,98 te koop. De overzichtspagina stelt de gemiddelde consument in staat om de prijs te berekenen door de prijzen van de verschillende producten bij elkaar op te tellen.

De meubelen zijn te koop op de website www.lidl.nl. Ook hier kan de consument zien dat Lidl geen tuinsets verkoopt, maar enkel losse tuinmeubelen. De producten zijn individueel geprijsd. Voordat een consument een koopovereenkomst aangaat is het te allen tijde duidelijk wat de prijs is. Van misleiding is geen sprake, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

Indien in een advertentie een product wordt aan­ge­prezen en die aanprijzing vergezeld gaat van een afbeelding van een product, dient die illu­stratie volstrekt hetzelfde product weer te geven als hetgeen in de aanduiding wordt geadver­teerd, zoals bepaald in de Algemene Aanbe­ve­ling sub i van de Neder­landse Reclame Code (NRC).

In het onderhavige geval staat een gedekte tafel met 4 stoelen afgebeeld, met daarbij de tekst “WICKER TUINSET TAFEL + 4 STOELEN VANAF: € 269.-” afgebeeld. Nu adverteerder erkent dat de stoelen in de afbeelding niet de stoelen betreffen die samen met de tafel € 269,- kosten, is door adverteerder in strijd met voornoemde bepaling ge­handeld. Het bovenstaande impliceert ook dat adverteerder geen juiste informatie heeft verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de uitvoering. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij niet had genomen, indien hij juist zou zijn geïnformeerd. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Het verweer van adverteerder dat het hier een “sfeerbeeld” betreft, doet hier niet aan af. Het woord “vanaf” in “vanaf € 269,-” brengt ook geen verandering in het bovenstaande: de gemiddelde consument zal namelijk verwachten dat de afgebeelde stoelen en tafel  € 269,- kosten, en dat deze “tuinset” (zoals adverteerder het in de uiting noemt) mogelijk duurder kan zijn als men extra’s (zoals bijvoorbeeld kussens, een parasol of de set in een andere kleur) wenst. De consument zal menen dat hij de afgebeelde set voor de genoemde prijs kan kopen nu niet duidelijk wordt gemaakt dat de “vanaf”-prijs niet op deze combinatie van toepassing is.   

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken