a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00769

Datum:

19-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Nuon in een bijlage van het dagblad “Trouw” van 25 oktober 2014. In de bestreden uiting staat onder meer: “Korting tot 25% zolang u klant blijft. Speciaal voor klanten die blijven introduceren wij: “Nuon Blijven Loont”. Meld u aan op nuon.nl”. (…) “Jaarlijks oplopende korting tot 25%” (…) “Blijven loont, een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%. Zolang u klant blijft”. (…) “Bent u klant bij Nuon? Dan ontvangt u meteen 10% korting op het leveringstarief van uw stroom. Daar komt elk jaar extra korting bij, tot u een blijvend voordeel heeft van 25%”. (…) ”Nog geen klant bij Nuon? Kijk op nuon.nl”.

De klacht

In de bestreden uiting wordt meerdere malen een kortingspercentage genoemd van 25%, waarmee volgens klager een extreem groot financieel voordeel wordt gesuggereerd. In de kleine lettertjes staat dat de korting slechts geldt voor de levering van stroom. De gemiddelde energiegebruiker realiseert zich volgens klager niet dat de kosten voor de levering van stroom slechts 1/7de deel uitmaken van zijn totale energielasten (levering van stroom en gas, transportkosten, energiebelasting). Bij een gemiddeld voorschotbedrag van € 150,– per maand levert dit aanbod van adverteerder na 3 jaar een voordeel op van circa € 5,– per maand, hetgeen neerkomt op ongeveer 3% van de totale energielasten.

Het verweer

Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in haar campagne “Nuon Blijven Loont”. Ondanks de beperkte ruimte die een advertentie biedt, wordt de consument in de bestreden uiting driemaal duidelijk gewezen op het feit dat de korting betrekking heeft op (het leveringstarief van) stroom. De bewuste tekst beslaat een kwart van de totale advertentieruimte zodat van kleine lettertjes geen sprake is. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder de advertentie in het dagblad “Trouw” naar www.nuon.nl geleid waar informatie wordt gegeven over de campagne van “Nuon Blijven Loont” en het bijbehorende product. Onder het kopje “Zo werkt Nuon Blijven Loont” staat duidelijk aangegeven dat de korting ziet op het leveringstarief van stroom. Bovendien wordt hier expliciet vermeld dat de korting geen betrekking heeft op belasting(en), vastrecht en kosten van het netbeheer. Ook wordt in de tekst met als titel “korting op stroom” aangegeven waarop de korting ziet. In de advertentie wordt de consument opgeroepen om naar de website van Nuon te gaan voor meer informatie. Voordat een consument een contract kan afsluiten wordt hij er op verschillende manieren op gewezen dat er voorwaarden zijn verbonden aan “Nuon Blijven Loont” en hoe deze voorwaarden luiden. Adverteerder meent dat de uiting binnen de mogelijkheden en ruimte die het onderhavige medium biedt, voldoende duidelijk aangeeft waarop de korting van 25% betrekking heeft. Hoewel de advertentie op zich al duidelijk is over de korting, wordt dit nog ondersteund door de informatie die op de website van Nuon wordt gegeven over “Nuon Blijven Loont” en de voorwaarden en tarieven die daarvoor gelden. Van misleiding is volgens adverteerder dan ook geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de reclame-uiting misleidend nu de consument na het lezen hiervan zou kunnen denken dat hij als bestaande klant bij Nuon een groot financieel voordeel geniet op zijn energierekening, terwijl de kortingsactie slechts ziet op de levering van stroom en dit volgens klager slechts 1/7de deel uitmaakt van zijn totale energierekening. Hierdoor zal volgens klager het voordeel van de consument veel lager uitpakken dan in de uiting wordt gesuggereerd, namelijk een korting van niet meer dan 3% (na 3 jaar) op zijn totale energielasten.

2. Bij de vraag of sprake is van misleiding dient op de totale uiting te worden gelet. In het onderste gedeelte van de uiting staat als nadere toelichting op de in de uiting opgenomen grafiek met daarnaast de mededeling: “Oplopende korting tot 25%” in een volgens de Commissie voor de gemiddelde consument duidelijk leesbaar lettertype vermeld: “Daarom introduceren wij Blijven Loont, een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%”. (…) “ Bent u klant bij Nuon? Dan ontvangt u meteen 10% korting op het leveringstarief van uw stroom”. De Commissie is dan ook van oordeel dat uit de bestreden reclame-uiting voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de korting die Nuon aan bestaande klanten aanbiedt slechts ziet op (het leveringstarief van) stroom en derhalve niet op korting op zijn gehele energierekening.

3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken