a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00785

Datum:

19-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial waarin het volgende wordt gezegd: “Bent u klant bij Nuon? Speciaal voor u hebben wij een korting voor klanten die blijven. Met Nuon blijven loont ontvangt u een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%, zolang u klant blijft. Want samen blijven levert uiteindelijk het meeste op. Meld u aan voor Blijven Loont op Nuon.nl”.

De klacht

De kortingsactie van Nuon waarbij vaste klanten die blijven elk jaar een oplopende korting ontvangen van 5% met een maximum van 25% geldt niet voor klanten die een vast leveringscontract bij Nuon hebben afgesloten. Klager vindt dat misleidend.

Het verweer

Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in de campagne “Nuon Blijven Loont”. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder bestreden radiocommercial naar www.nuon.nl/energie/blijven-loont/ geleid, waar volledige uitleg wordt gegeven over “Nuon Blijven Loont” en de voorwaarden die daarop van toepassing zijn. De gemiddelde consument verwacht dat bij uitingen als de onderhavige, (actie)voorwaarden horen. Het is evident dat deze voorwaarden niet allemaal in een radiocommercial kunnen worden genoemd, althans niet zonder concessies te doen aan de duidelijkheid en begrijpelijkheid van de commercial. Een radiocommercial is een medium dat weinig ruimte biedt voor uitgebreide uitleg en kan meer worden gezien als een oproep aan consument om naar www.nuon.nl te gaan voor meer informatie over de (actie)voorwaarden. Voordat een consument een contract kan afsluiten wordt hij er op verschillende manieren op gewezen dat er voorwaarden aan “Nuon Blijven Loont” zijn verbonden en hoe deze voorwaarden luiden. Onder het kopje “bekijk in welke situaties u zich niet kunt aanmelden” wordt uitgelegd dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die nog een contract voor bepaalde tijd hebben met Nuon. Deze klanten zijn met Nuon overeengekomen dat Nuon gedurende een vaste periode aan hen elektriciteit en/of gas levert tegen een vast leveringstarief. Deze klanten hebben gekozen voor de zekerheid van een vaste prijs om geen last te hebben van prijsstijgingen. Nuon heeft voor deze klanten reeds elektriciteit en/of gas ingekocht en dus kosten gemaakt. Het contract dat deze klanten met Nuon zijn aangegaan, dient dan ook eerst te worden uitgediend. Er is volgens Nuon geen sprake van een situatie waarin een gemiddelde consument een besluit tot een transactie zou kunnen nemen dat hij anders niet had genomen.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de reclame-uiting misleidend nu bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont”, terwijl klanten die een vast leveringscontract met Nuon zijn aangegaan dat nog niet is geëindigd, zich hiervoor niet kunnen aanmelden.

2. De Commissie is van oordeel dat uit de radiocommercial voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de campagne “Nuon Blijven Loont” zich richt op consumenten die reeds klant zijn bij Nuon en die voor de keuze staan om of klant van Nuon te blijven of over te stappen naar een andere energieleverancier. Derhalve zal deze consument begrijpen dat de uiting niet is bedoeld voor klanten met een contract voor bepaalde tijd dat voorlopig nog niet zal eindigen, zodat van misleiding geen sprake is.

3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken