a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00873

Datum:

19-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Televisiecommercial 1

Het betreft een televisiecommercial voor “Nuon Blijven Loont”. In beeld verschijnt een grafiek waarop is te zien dat de consument met de kortingsactie “Nuon Blijven Loont” jaarlijks een oplopende korting op stroom ontvangt van 5%, tot maximaal 25%, terwijl door de voice-over wordt gezegd: “Met Nuon blijven loont ontvangt u een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%, zolang u klant blijft. Meld u aan op Nuon.nl”. Aan het einde van de televisiecommercial komt linksonder in beeld: Meld u aan op Nuon.nl.

Televisiecommercial 2

Het betreft een televisiecommercial voor “Nuon Blijven Loont” waarin een jonge man en vrouw worden getoond die zich bevinden in het uitgaansleven. De voice-over zegt: “Met energie kan je een relatie starten. Vervolgens komt een man in beeld die aan het hardlopen is met zijn hond. De voice-over zegt: “een relatie laten bloeien”, Tot slot ziet men een ouder echtpaar in beeld dat samen foto’s aan het maken is en de voice-over zegt: “Samen blijven dat levert uiteindelijk het meeste op. Daarom introduceren we: ‘Nuon Blijven Loont’, een korting voor klanten die blijven. Wat mogen we nog meer voor u veranderen?” In beeld verschijnt een kader met daarin de tekst: “Nuon Blijven Loont. Korting voor klanten die blijven”.

Nuon Winter Gids

In deze door Nuon uitgegeven gids wordt onder meer vermeld: “Dit voorjaar vroegen wij u wat we voor u mogen veranderen. Een veelgehoorde suggestie was: ‘beloon nou eens je vaste klanten en niet alleen de nieuwe”. (…) “Daarom hebben we Nuon Blijven Loont geïntroduceerd. Klanten die niet overstappen maar bij ons blijven, krijgen een oplopende korting tot 25 procent op stroom zolang ze klant blijven”. “Wat houdt “Nuon Blijven Loont” in? Bestaande klanten hebben een streepje voor bij Nuon. Hoe langer u klant blijft, hoe groter de waardering. Met “Nuon Blijven Loont” ontvangt u ieder jaar extra korting op uw stroomtarief, oplopend tot 25%. Een korting die u behoudt zolang u klant blijft. (…) “U kunt zich aanmelden op www.nuon.nl/blijvenloont”.

De klacht

Klager acht de reclame-uitingen misleidend nu alle bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont”, terwijl klanten die een contract voor bepaalde tijd met Nuon zijn aangegaan zich pas kunnen aanmelden indien hun huidige contract is geëindigd.

Het verweer

Begin dit jaar heeft Nuon in een grootschalige campagne aan mensen gevraagd: “wat mogen wij voor u veranderen?” Klanten gaven daarop onder andere aan: “beloon klanten die blijven”. Naar aanleiding hiervan is Nuon begonnen met een nieuwe propositie op haar standaard energie product. Dit wordt uitgedragen in de campagne “Nuon Blijven Loont”. Zoals gebruikelijk in marketing campagnes wordt de consument via verschillende ‘short copy’ media, waaronder de bestreden uitingen naar www.nuon.nl/energie/blijven-loont/ geleid, waar volledige uitleg wordt gegeven over “Nuon Blijven Loont” en de voorwaarden die daarop van toepassing zijn. Onder het kopje “bekijk in welke situaties u zich niet kunt aanmelden” wordt uitgelegd dat “Nuon Blijven Loont” niet kan worden afgesloten door klanten die een (lopend) vast contract hebben bij Nuon. Daarnaast wordt in de Nuon wintergids uitleg gegeven over “Nuon Blijven Loont” en worden klanten hierin opgeroepen om naar Nuon.nl te gaan om zich aan te melden. Voordat een consument een contract kan afsluiten wordt hij er op verschillende manieren op gewezen dat er voorwaarden aan “Nuon Blijven Loont” zijn verbonden en hoe deze voorwaarden luiden. De klanten met een contract voor bepaalde tijd zijn met Nuon overeengekomen dat Nuon hen gedurende een vaste periode elektriciteit en/of gas levert tegen een vast leveringstarief. Deze klanten hebben gekozen voor de zekerheid van een vaste prijs om geen last te hebben van prijsstijgingen. Nuon heeft voor deze klanten reeds elektriciteit en/of gas ingekocht en dus kosten gemaakt. Het contract dat deze klanten met Nuon zijn aangegaan, dient dan ook eerst te worden uitgediend. Er is volgens Nuon geen sprake van een situatie waarin een gemiddelde consument een besluit tot een transactie zou kunnen nemen dat hij anders niet had genomen.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de reclame-uitingen misleidend nu alle bestaande klanten van Nuon zouden kunnen denken dat ze in aanmerking komen voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont”, terwijl zich hiervoor slechts klanten kunnen aanmelden waarvan hun huidige contract voor bepaalde tijd met Nuon is geëindigd.

2. De Commissie is van oordeel dat uit de onderhavige media voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de campagne “Nuon Blijven Loont” zich richt op consumenten die reeds klant zijn bij Nuon en die voor de keuze staan om of klant van Nuon te blijven of over te stappen naar een andere energieleverancier. Derhalve zal deze consument begrijpen dat de uitingen niet zijn bedoeld voor klanten met een contract voor bepaalde tijd dat voorlopig nog niet zal eindigen, zodat van misleiding geen sprake is.

3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken