a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Nutsvoorzieningen

Dossiernr:

2015/01250

Datum:

09-02-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager gerichte Direct Mail van 20 november 2015, afkomstig van adverteerder met als onderwerp: “Met één handtekening ontvangt u uw Blijven Loont-korting”

 

De klacht

De korting ziet slechts op de kosten voor het variabele energieverbruik. In de uiting is door adverteerder een berekening (inschatting) gemaakt van de jaarkosten van klager, berekend op basis van zijn huidige verbruik, met daarin verwerkt de 10% korting, zodat klager kan zien welk bedrag hij verschuldigd is indien hij gebruikt maakt van ‘Nuon Blijven Loont’. In deze berekening zijn ook de kosten weergegeven waarover door adverteerder geen korting wordt verleend. Verder wordt zowel in de brief als in de toelichting heel duidelijk het totale bedrag inclusief BTW vermeld. Volgens klager is het niet duidelijk dat de korting niet wordt verstrekt over het totaalbedrag dat in de brief wordt vermeld, maar slechts ziet op de kosten voor het variabele energieverbruik. Volgens klager ontvangt hij slechts over een bedrag van € 136,02 korting en niet over het genoemde totaalbedrag van € 330,13.

 

Het verweer

In de uiting komt duidelijk naar voren dat de korting alleen geldt voor de variabele leveringskosten van het betreffende stroomproduct dat door de klant wordt afgenomen. Bij ‘Nuon Blijven Loont’ horen voorwaarden, hetgeen in de brief direct duidelijk wordt gemaakt. Onder de kop: ‘Wat is Blijven Loont?’ staat bij de eerste bullet: “U ontvangt direct 10% korting op de variabele leveringskosten van uw stroomprijs”. In de bijlage bij de brief is vervolgens een berekening gemaakt waarin de korting is verwerkt. Dit bedrag komt overeen met het bedrag dat al in de brief is genoemd om zo voor de klant duidelijk te maken hoe Nuon tot deze berekening is gekomen. Bovenaan de tabel wordt duidelijk uiteengezet hoe en waarover de korting is berekend. Hier staat: “(…) Korting geldt niet voor overheidsheffingen, vaste leveringskosten, netbeheerkosten en BTW”. Ook is aangegeven dat de jaarkosten een inschatting zijn op basis van de nu bij Nuon bekende gebruiksgegevens en dat de korting al in de berekening is verwerkt.

Het noemen van het totaalbedrag is in lijn met het wettelijke vereiste om een “all-in tarief” te communiceren, voorzien van een toelichting zodat consumenten energietarieven van verschillende aanbieders gemakkelijk met elkaar kunnen vergelijken (regels van “Aanbod op Maat” vanuit de Autoriteit Consument en Markt (ACM)). Daarnaast handelt Nuon conform de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2015 door in de aanbieding het totaalbedrag te noemen. Hiermee kan niet alleen het totaalbedrag naast dat van een concurrent worden gelegd, maar juist ook het onderdeel leveringskosten, aangezien hierin de korting is verwerkt. Er is dan ook een kWh prijs beschikbaar om mee te kunnen vergelijken.

Hiermee is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk gemaakt wat de korting is, waarover deze korting wordt berekend en wat de totaalprijs is. Als extra uitleg en toelichting zijn er nog twee bijlagen (“Meest gestelde vragen Nuon Blijven Loont” en de “Aanvullende voorwaarden”) toegevoegd aan de brief. Tot slot wordt nog verwezen naar de website waar ook alle informatie over ‘Nuon Blijven Loont’ te vinden is.

De wijze waarop Nuon reclame maakt, waarin alle voorwaarden voor de korting en de verrekening hiervan zijn opgenomen, zorgen voor een transparante manier van reclame maken en communicatie over tarieven en relevante voorwaarden, zodat van misleiding in de zin van artikel 8 onder d van de Nederlandse Reclame Code geen sprake is.

 

Het aanvullende verweer

Naar aanleiding van het e-mailbericht  van 14 januari 2016 van het Secretariaat waarin adverteerder in de gelegenheid is gesteld om zijn verweer aan te vullen voor zover in de klacht naar voren komt dat de korting van klager over een bedrag van € 136,03 zou zijn berekend in plaats van de genoemde € 330,13 heeft adverteerder als volgt gereageerd.

De constatering van klager dat de korting niet ziet op de gehele stroomrekening is juist. In de uiting wordt ook niet gesuggereerd dat dit wel het geval is, aldus adverteerder. Het jaarbedrag van € 330,13 is de totaalprijs die klager op basis van zijn historisch verbruik zal gaan betalen als hij de ‘Blijven Loont Korting’ zou willen ontvangen.

 

Mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft haar standpunt en voert voorts het volgende aan. De korting die de consument met ‘Blijven Loont’ kan ontvangen ziet op de variabele leveringskosten van stroom. Deze kosten bevatten ongeveer 12% van de totale energielasten.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager acht de bestreden uiting misleidend omdat hierin volgens hem de indruk wordt gewekt dat de ‘Blijven Loont’ korting wordt verstrekt over de totale energiekosten, hetgeen in het geval van klager volgens hem zou neerkomen op een korting over het in de uiting genoemde totaalbedrag van € 330,13. De korting valt echter veel lager uit nu deze slechts ziet op de kosten van het variabele energieverbruik, aldus klager.

Niet in geschil is dat de ‘Blijven Loont’ korting slechts ziet op de variabele leveringskosten van stroom. De Commissie is van oordeel dat dit voldoende duidelijk uit de uiting blijkt. Bij de vraag of sprake is van misleiding dient op de totale uiting te worden gelet. In de uiting staat direct in de tweede alinea: “Wat is Blijven Loont? U ontvangt direct 10% korting op de variabele leveringskosten van uw stroomprijs.” Als bijlage is bijgevoegd een berekening, met daarboven de volgende tekst: “Wat bieden wij u? Nuon Stroom met Blijven Loont. We waarderen u als klant. Daarom bieden we u Nuon Blijven Loont, waarmee u een jaarlijks oplopende korting ontvangt op de variabele leveringskosten van stroom. (…) Deze korting geldt niet voor overheidsheffingen, vaste leveringskosten, netbeheerkosten en btw. (…)”. Ook in de bijgevoegde ‘Meestgestelde vragen Nuon Blijven Loont’ staat onder het kopje ‘Hoe werkt de korting?’ de volgende tekst: “Nieuwe klanten beginnen met 5% korting op de variabele leveringskosten van stroom. Omdat u al klant bent, ontvangt u meteen 10% korting.” Voorts staat in de bijgevoegde ‘Nuon Blijven Loont Aanvullende voorwaarden’ onder punt 3: “Met Blijven Loont krijgt u korting op de variabele leveringskosten van stroom (per kWh) over uw werkelijke verbruik. De korting geldt ten opzichte van het variabele leveringstarief per kWh dat op uw stroomproduct van toepassing is. Wij verrekenen de korting op de jaarafrekening.” en staat onder punt 5: “De korting geldt niet voor de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht), overheidsheffingen, btw en netbeheerkosten (…)”. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat uit de bestreden uiting voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de korting die Nuon aan bestaande klanten biedt slechts ziet op het leveringstarief van stroom en derhalve niet op korting op zijn gehele energierekening.

Anders dan klager is de Commissie van oordeel dat de bijgevoegde berekening niet misleidend is en dat hierin niet de indruk wordt gewekt dat de korting ziet op de totale energiekosten, hetgeen volgens klager in zijn geval zou neerkomen op een korting over een bedrag van € 330,13. In de tweede alinea van de uiting (brief) staat onder het kopje: ‘Wat is Blijven Loont?’: “Op basis van uw huidige verbruik verwachten wij dat u voor stroom € 330,13 per jaar betaalt. Boven de berekening staat: “(…) Hieronder vindt u een inschatting van uw jaarkosten, berekend op basis van uw huidige verbruik zoals bij ons bekend. We hebben de 10% korting al in de getoonde tarieven verwerkt”. De gemiddelde consument zal uit deze informatie begrijpen dat het dikgedrukte bedrag (dat in het geval van klager uitkomt op een bedrag van € 330,13) onderaan de berekening niet het totale bedrag is waarover de consument korting ontvangt, zoals klager kennelijk veronderstelt, maar dat dit het jaarbedrag (inclusief de 10% korting) is dat de consument dient te voldoen indien hij in gaat op het aanbod van adverteerder. Dat in de berekening ook kosten worden genoemd waarover de korting niet wordt berekend maakt het oordeel van de Commissie niet anders.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken