a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

SMS/internet diensten

Dossiernr:

2017/00601

Datum:

12-09-2017

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een video op de website van adverteerder waarin onder meer wordt gezegd: “Als jij een aankoop doet via één van de 20.000 aangesloten webshops, dan ontvangen wij een verkoopcommissie. Die commissie geven wij direct aan jou terug. Dat noemen we cashback. Je kunt deze cashback direct op jouw rekening laten storten of uit laten betalen in leuke cadeaukaarten. Hoe ontvang ik cashback? (…) Doe je aankoop bij de webshop zoals je gewend bent. Ontvang de cashback direct op jouw rekening. Krijg altijd en overal cashback”.
Op de website staat onder meer: “100% Cashback korting bij online aankopen”.

 

De klacht

Deze wordt als volgt samengevat.
Klager heeft zich naar aanleiding van de video op de website van adverteerder aangemeld voor ShopBuddies en is vervolgens cashback gaan sparen. Op 7 juni 2017 heeft klager ingelogd op de website van ShopBuddies en is hij vervolgens naar de website van Nuon gegaan om een energieabonnement af te sluiten in de webshop van Nuon. Op 8 juni 2017 ontving klager van ShopBuddies het bericht dat hij daardoor cashback had verdiend. Een maand later wordt deze cashback alsnog afgekeurd. Adverteerder komt daardoor haar belofte in de reclame-uiting dat direct cashback teruggegeven wordt, niet na. Klager acht de uiting om die reden misleidend.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt weergegeven.
Adverteerder heeft klager gecompenseerd en meegedeeld dat sprake is van een uitzondering. Adverteerder is afhankelijk van de webshops. Deze kunnen een transactie afkeuren, zoals ook in de algemene voorwaarden staat. Adverteerder verwijst in dit verband naar de artikelen 4.4 en 4.5 van haar algemene voorwaarden. Indien een webwinkel niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, wordt geen cashback bijgeschreven op het tegoed van de klant.

 

De reactie van klager

Klager handhaaft de klacht.

 

De reactie van adverteerder

Adverteerder legt een screenshot over met betrekking tot het account van klager waaruit blijkt dat hij € 40,- cashback heeft ontvangen onder vermelding van “Compensatie Nuon”.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een reclame-uiting waarin wordt meegedeeld dat men bij aankoop via één van de bij adverteerder aangesloten webshops, direct een cashback ontvangt. Niet gesteld of gebleken is dat adverteerder in het algemeen deze toezegging niet waarmaakt. Blijkbaar is in dit geval sprake geweest van een incident, te weten de situatie dat een bij adverteerder aangesloten webshop (Nuon) zich naderhand op het standpunt stelt dat geen geldige transactie is gedaan via de website van ShopBuddies. De voorzitter leidt dit af uit de overgelegde correspondentie tussen klager en adverteerder waarin wordt gesproken over het “afkeuren” van de transactie van klager. Als gevolg hiervan ontving adverteerder geen verkoopcommissie die zij als cashback aan klager kon uitkeren.

2)  Dat in dit specifieke geval adverteerder (aanvankelijk) geen cashback heeft uitgekeerd, is blijkens het voorgaande geen onwil aan haar zijde, maar is het gevolg van de wijze waarop klager zich bij Nuon heeft aangemeld en die blijkbaar laatstgenoemde aanleiding gaf geen verkoopcommissie aan adverteerder te betalen. De voorzitter acht het vanzelfsprekend dat men in die bijzondere situatie als klant geen aanspraak heeft op cashback. De gemiddelde consument zal begrijpen dat adverteerder alleen in staat is cashback uit te keren indien men via de website van ShopBuddies een transactie doet die aanleiding geeft tot het betalen van een verkoopcommissie. In de uiting wordt toegelicht dat de cashback in feite de verkoopcommissie is. Ook indien het “afkeuren” van de transactie door Nuon niet terecht was, ziet de voorzitter op grond van het voorgaande geen aanleiding om de reclame-uiting, waarin adverteerder in algemene zin melding maakt van het betalen van cashback, onjuist of misleidend te achten. Dit is immers de situatie waarvan de gemiddelde consument mag uitgaan behoudens uitzonderingen die, zoals in dit geval, voor de hand liggen en om die reden geen afbreuk doen aan de mededeling over het uitkeren van de cashback. Overigens merkt de voorzitter op dat klager blijkbaar alsnog de cashback wegens de Nuon transactie heeft ontvangen, zodat ook hierom de klacht ongegrond is. De klacht wordt om die reden afgewezen.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken