Omschrijving:Het betreft een advertentie in het Brabands Dagblad en de website www.swisssense.nl van Swiss Sense, waar reclame wordt gemaakt voor boxsprings en matrassen van adverteerder. In de reclame-uitingen staan onder meer de mededelingen: “Bedmakers since 1918” en “90-jarig jubileum”. Op de website staat onder de link: “Historie” de volgende tekst: “Omstreeks 1918 startte grootvader Piet Diks met het produceren van matrassen. In die tijd…” |
De klacht De mededeling dat Swiss Sense sinds 1918 bestaat is in strijd met de waarheid. Voorts wekt de naam Swiss Sense de suggestie dat de bewuste bedden uit Zwitserland komen. Dit is echter niet het geval. |
Het verweer De huidige eigenaren, aandeelhouders, adviseurs en beleidmakers van de onderneming Swiss Sense zijn de gebroeders Mark Diks, Pieter Diks en Rob Diks. Deze broers zijn meer dan 30 jaar actief in het ‘slaapkamersegment’ en hebben in Europa diverse ketens van slaapkamerspeciaalzaken opgericht. Hun vader, Jan Diks, was eveneens de oprichter van een keten van slaapkamerspeciaalzaken en heeft zijn kennis aan zijn zoons doorgegeven. Jan Diks heeft zijn kennis weer vergaard van zijn vader, de heer Piet Diks, die omstreeks 1918 startte met het produceren van matrassen. Aan de huidige Swiss Sense producten ligt aldus 90 jaar vakmanschap en traditie ten grondslag. Aangezien de familie Diks, eigenaren van Swiss Sense, vanaf 1918 tot heden onafgebroken een familie van beddenmakers is geweest, mag Swiss Sense met recht stellen dat zij sinds 1918 beddenmakers zijn. De naam Swiss Sense suggereert niet dat de bedden uit Zwitserland komen. De naam Swiss Sense is een handelsnaam die weergeeft dat de kenmerken van de producten van adverteerder overeenkomen met een “Zwitsers gevoel”, een “Zwitsers leven” een “kwaliteits-leven”. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |