a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0448

Datum:

18-11-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie in het Brabands Dagblad en de website www.swisssense.nl van Swiss Sense, waar reclame wordt gemaakt voor boxsprings en matrassen van adverteerder. In de reclame-uitingen staan onder meer de mededelingen: “Bedmakers since 1918” en “90-jarig jubileum”. Op de website staat onder de link: “Historie” de volgende tekst: “Omstreeks 1918 startte grootvader Piet Diks met het produceren van matrassen. In die tijd…”

De klacht

De mededeling dat Swiss Sense sinds 1918 bestaat is in strijd met de waarheid. Voorts wekt de naam Swiss Sense de suggestie dat de bewuste bedden uit Zwitserland komen. Dit is echter niet het geval.

Het verweer

De huidige eigenaren, aandeelhouders, adviseurs en beleidmakers van de onderneming Swiss Sense zijn de gebroeders Mark Diks, Pieter Diks en Rob Diks. Deze broers zijn meer dan 30 jaar actief in het ‘slaapkamersegment’ en hebben in Europa diverse ketens van slaapkamerspeciaalzaken opgericht. Hun vader, Jan Diks, was eveneens de oprichter van een keten van slaapkamerspeciaalzaken en heeft zijn kennis aan zijn zoons doorgegeven. Jan Diks heeft zijn kennis weer vergaard van zijn vader, de heer Piet Diks, die omstreeks 1918 startte met het produceren van matrassen. Aan de huidige Swiss Sense producten ligt aldus 90 jaar vakmanschap en traditie ten grondslag. Aangezien de familie Diks, eigenaren van Swiss Sense, vanaf 1918 tot heden onafgebroken een familie van beddenmakers is geweest, mag Swiss Sense met recht stellen dat zij sinds 1918 beddenmakers zijn.
De naam Swiss Sense suggereert niet dat de bedden uit Zwitserland komen. De naam Swiss Sense is een handelsnaam die weergeeft dat de kenmerken van de producten van adverteerder overeenkomen met een “Zwitsers gevoel”, een “Zwitsers leven” een “kwaliteits-leven”.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot het gebruik van de tekst: “Bedmakers since 1918” en de tekst “90-jarig jubileum”, oordeelt de Commissie als volgt. Volgens de website van adverteerder startte de heer Pieter Diks met het produceren van bedden omstreeks 1918. Adverteerder heeft naar het oordeel van de Commissie voldoende aannemelijk gemaakt dat het hebben van verschillende beddenspeciaalzaken en de kennis en ervaring die hierbij is opgedaan sindsdien onafgebroken van vader op zoon(s) is doorgeven. Nu tevens de huidige onderneming, zoals die op dit moment onder de naam Swiss Sense wordt gevoerd, in eigendom is van drie gebroeders Diks, kleinzonen van de heer Pieter Diks, is de Commissie van oordeel dat het is toegestaan om te stellen dat het gaat om “Bedmakers since 1918” en een “90-jarig jubileum”.
Met betrekking tot de naam Swiss Sense oordeelt de Commissie als volgt. Het Engelse woord “Swiss” betekent “Zwitsers”. “Sense” betekent “voelen, zien, merken”. De Commissie is van oordeel dat uit de toevoeging “Sense” kan worden opgemaakt dat het om een Zwitsers gevoel gaat, hetgeen appeleert aan een gevoel voor luxe, en dat dit voor de gemiddelde consument als zodanig zal worden begrepen. De Commissie is van oordeel dat het toelaatbaar is om deze naam te gebruiken, ook wanneer de producten zelf niet uit Zwitserland komen.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken