a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0467

Datum:

25-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een bij klaagster bezorgde reclame-uiting van Paul Dumoulin Opticiëns, gericht “Aan slimme bril- of contactlenzendragers” waarin onder het kopje “Leuker kunnen we het niet maken…”, onder meer staat:
“Wanneer u in 2008 voor méér dan 325 euro besteedt aan een nieuwe bril, zonnebril op sterkte of lenzen, dan krijgt u alléén dit jaar nog maar liefst 821 euro terug van de fiscus op uw aanschaf! (…)
Kom vóór 31 december a.s. naar Paul Dumoulin en profiteer van dit fiscale voordeel (indien u aan deze financiële voorwaarden voldoet).”

De klacht

Door deze uiting worden mensen op het verkeerde been gezet.
Als men een inkomen heeft van € 30.000,- per jaar en geen andere ziektekosten heeft dan een bril van € 325,-, krijgt men maximaal € 300,- terug. Hoe hoger het inkomen, des te minder krijgt men terug. Men krijgt dus zeker geen € 821 terug, zoals in de uiting wordt gesteld.

Het verweer

In de uiting wordt er op gewezen dat men € 821,- van de aanschafprijs terug kan krijgen. Daarbij staat duidelijk: “profiteer van dit fiscale voordeel (indien u aan deze financiële voorwaarden voldoet)”. Duidelijk is dat men niet méér terug krijgt dan de bril heeft gekost. Van misleiding is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Of en zo ja welk bedrag voor de aanschaf van een bril als buitengewone uitgave fiscaal aftrekbaar is, is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld leeftijd en inkomen, van de belastingplichtige. Dit blijkt niet dan wel onvoldoende uit de uiting en om die reden acht de Commissie deze te absoluut en daardoor onzorgvuldig.
Nu blijkens het vorengaande adverteerder te absolute en daardoor geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek voordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw) en de Commissie van oordeel is de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht zij de advertentie misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van
artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op deze wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken