a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00137

Datum:

25-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aankondiging van een vrouwenweekend op 23 en 24 januari in de per e-mail verzonden nieuwsbrief en op de website www.amphionzoetermeer.nl. Onder een viertal foto´s van een aantal lachende jonge vrouwen, met het logo van Bacardi midden tussen deze foto´s, staat onder meer: “Bij het inleveren van de Bon die members hebben gekregen in de brievenbus, krijg je je eerste ‘Ladies-drinks’ (incl. cocktail) gratis! Ook mannen kunnen de bon inleveren als ze willen. Vrouwen die geen member zijn krijgen de surprise bon ook bij de entreekassa!”

 

De klacht

 

De gratis eerste ‘Ladies drink’ mag ook een alcoholische cocktail zijn. Reclame waarbij gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Aangezien adverteerder in juli 2007 al een aanbeveling heeft ontvangen van de Commissie (dossier 07.0283), wordt gevraagd de uitspraak openbaar te maken.

 

Het verweer

 

Omdat bezoekers van discotheek Amphion entreegeld moeten betalen, is er geen sprake van het gratis weggeven van drank. Bovendien zit in de aangeboden cocktails geen alcohol.

 

 Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft geen gevolg gegeven aan adverteerders op 4 maart 2009 gedane telefonische verzoek om de zaak op een volgende vergadering te behandelen.

Bij brief van 5 februari 2009 is adverteerder in kennis gesteld van de klacht en is hem tevens meegedeeld dat deze zal worden behandeld in de vergadering van 4 maart 2009. Bij e-mail van 27 februari 2009 is het tijdstip van de mondelinge behandeling, te weten 10.00 uur, aan adverteerder meegedeeld terwijl adverteerder eerst op de dag van de vergadering telefonisch heet laten weten dat het tijdstip van 10.00 uur hem niet schikte. Gelet op het late tijdstip waarop klager heeft laten weten verhinderd te zijn, heeft de Commissie besloten de behandeling van de klacht niet aan te houden.

 

In de uiting wordt gratis een eerste “Ladies drinks’(incl. cocktail)” aangeboden. Naar algemeen spraakgebruik wordt onder ‘cocktail’ (mede) alcoholhoudende drank verstaan. Het aanbod dient aldus te worden opgevat dat men ook kan kiezen voor een gratis alcoholhoudend drankje. Dat sprake is van een aanbod van gratis alcoholhoudende drank wordt versterkt door de afbeelding van het logo van Bacardi in de uiting. Artikel 20 RVA verbiedt – behoudens bij proeverijen – reclame waarbij alcoholhoudende drank gratis aan particulieren wordt aangeboden. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Het betalen van entreegeld voor toegang tot de discotheek doet aan dit oordeel niet af.

 

De Commissie ziet geen aanleiding deze uitspraak openbaar te maken.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken