a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00059

Datum:

03-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de op adverteerders website www.aquariuswholism.nl aangeboden “Man/Vrouw Octaëder”.

 

De klacht

 

Met betrekking tot de in de uiting aangeboden “Man/Vrouw Octaëder” wordt onder meer gezegd: “De seksualiteit en intimiteit van man en vrouw zullen onder invloed van de Man/Vrouw Octaëder veranderen en intensiveren”.

Door deze zinsnede wordt de indruk gewekt dat het product een positieve uitwerking zal hebben op de seksualiteit van de gebruiker(s). Een wetenschappelijke onderbouwing van deze claim ontbreekt. Dientengevolge is er sprake van misleidende reclame als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). 

 

Het verweer

 

De door klager geciteerde tekst is gebaseerd op (gebruikers)ervaringen van klanten. Het is vrijwel onmogelijk dergelijke gevoelsmatige ervaringen wetenschappelijk te onderbouwen. Desondanks moet het mogelijk zijn om over dergelijke aspecten te communiceren. Het product is gebaseerd op zeezout. Dit bestaat uit kristallen, waardoor het informatie kan opslaan en ook kan doorgeven. Hoewel adverteerder de werking van dit specifieke product niet wetenschappelijk heeft vastgesteld, heeft hij de algemene werking van de producten die hij verhandelt, wel wetenschappelijk kunnen vaststellen. Dit is onder andere gebeurd door middel van een blind en gecontroleerd ziekteverzuimonderzoek, waarvan adverteerder bij e-mail van 10 februari 2011 een exemplaar heeft overgelegd.    

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting wordt onder het kopje “Resultaten” aan de Man/Vrouw Octaëder de volgende eigenschap toegeschreven: “De seksualiteit en intimiteit van man en vrouw zullen onder invloed van de Man/Vrouw Octaëder veranderen en intensiveren.”

Enig voorbehoud wordt daarbij niet gemaakt. Adverteerder heeft evenwel laten weten dat de in de uiting aan het product toegeschreven werking slechts is gebaseerd op gevoelsmatige gebruikerservaringen en dat de geclaimde werking niet wetenschappelijk is vastgesteld.

 

Ten aanzien van de door adverteerder overgelegde “Statistische analyse van ziekteverzuimdaling bij een Nutsbedrijf gedurende de eerste 12 maanden na plaatsing Benzoliet” van Drs. P.W.V. Veraart, gedateerd maart 1996, overweegt de Commissie dat  daarmee niet aannemelijk is gemaakt dat het aangeprezen product de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven.

 

Blijkens het voorgaande is onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

  

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken