a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2020/00325

Datum:

04-08-2020

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van het Diabetesfonds waarin een meisje zegt dat ze diabetes type 1 heeft. Vervolgens wordt zij gedurende de dag gevolgd, waarbij steeds opnieuw wordt gezegd: “Prikken, meten, spuiten, eten”. Tot slot wordt men opgeroepen geld te doneren om het meisje en 1,2 miljoen anderen te helpen.

 

Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager

In de televisiecommercial speelt een meisje met diabetes type 1 de hoofdrol. Het meisje staat niet centraal voor 1,2 miljoen Nederlanders met diabetes. Van alle  diabetespatiënten heeft ongeveer tien procent diabetes type 1. De overige diabetici  hebben diabetes type 2. Een diabetes type 2 patiënt heeft geen aangeboren, onbegrepen ziekte waarnaar heel veel wetenschappelijk onderzoek hoeft te worden gedaan. Diabetes type 2 is vooral een leefstijlziekte, op te lossen met aanpassingen in de leefstijl: meer bewegen, gezonder eten, niet roken, geen alcohol, enzovoorts. Het Diabetes Fonds ontkent dit impliciet met haar spotje en blijft geld inzamelen voor wetenschappelijk onderzoek en farmacie. Het Diabetes Fonds houdt met de wervingsactie de diabetes type 2 patiënt voor de gek. Ze belooft deze patiënt een medische oplossing te vinden voor zijn probleem, terwijl het fonds weet dat ze op grond van de feiten een leefstijladvies moet geven. Mensen met diabetes type 2 kosten de samenleving jaarlijks onnodig veel geld. Ze zijn een verdienmodel voor de zorg en het Diabetes Fonds houdt dit in stand. Het Diabetes Fonds doet er beter aan geld in te zamelen voor leefstijlcoaches die diabetes type 2 patiënten ondersteunen bij een gezonde leefstijl. De televisiecommercial is door het voorgaande oneerlijk en zelfs onethisch. Klager voelt zich misleid doordat een meisje met type 1 is te zien maar het te doneren geld ook ten goede komt aan diabetes type 2 patiënten.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial wordt de hoofdrol gespeeld door een meisje dat zegt dat ze diabetes type 1 heeft. De commercial strekt tot het doen van een donatie. Daarbij wordt gezegd dat men daarmee het meisje en “1,2 miljoen anderen” (bedoeld is personen met diabetes) helpt. Hieruit volgt dat de donatie niet uitsluitend is bedoeld voor personen die, zoals het meisje, lijden aan diabetes type 1, maar in algemene zin wordt gebruikt voor mensen die aan diabetes lijden, ongeacht welk type het betreft. De bezwaren die klager aanvoert tegen het vragen van de donaties nu deze ook voor diabetes type 2 worden gebruikt, kunnen verder niet tot het oordeel leiden dat de reclame-uiting misleidend of ontoelaatbaar is.

De voorzitter beslist daarom als volgt

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken