De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in het dagblad Metro van 15 november 2010 met reclame voor verschillende producten van adverteerder waarbij de prijzen worden genoemd.
De klacht
De prijzen blijken zonder BTW te zijn vermeld.
Het verweer
Samengevat luidt het verweer als volgt.
In de advertentie staat een fout die niet is opgemerkt door adverteerder of het reclamebureau.
De advertentie was gericht op ondernemers en in de disclaimer van de advertentie werd vermeld dat het om prijzen exclusief 19% BTW ging. Het is echter gebruikelijk om dit eveneens bij de prijsgegevens van de producten te vermelden, hetgeen in dit geval niet is gebeurd.
Adverteerder betreurt het dat deze onzorgvuldigheid heeft plaatsgevonden en zal trachten herhaling in de toekomst te voorkomen.
Het oordeel van de Commissie
Naar door adverteerder is erkend, zijn de in de advertentie genoemde prijzen exclusief BTW.
Niet blijkt uit de advertentie, die immers staat in een dagblad dat ook wordt gelezen door anderen dan ondernemers, dat deze gericht zou zijn op de markt voor ondernemers.
Op grond van artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 is het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
Gelet op het voorgaande is de advertentie in strijd met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de prijsvermelding in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.