a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2017/00035

Datum:

21-02-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een verpakking cornflakes van adverteerder, met daarop een afbeelding van een kom gevuld met cornflakes, melk en stukjes aardbei, met daarbij een lepel met (eveneens) cornflakes. De tekst op de verpakking luidt (voor zover relevant):
“HAHNE”

“Fresh & Crunchy

CORN FLAKES

The real treat of the day”

En:
“e 375 g”

“Best before end: see on top”

 

De klacht

De afbeelding suggereert nadrukkelijk dat het gaat om cornflakes met van die gedroogde stukjes rode vruchten, maar in werkelijkheid zitten er alleen simpele cornflakes in, aldus klaagster.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Voor de foto op de verpakking heeft adverteerder een kom melk, cornflakes, aardbeien en een lepel gebruikt. De foto toont een serveersuggestie voor de consument. Om misverstanden te voorkomen staan de woorden “serving Suggestion” op de verpakking. Op de verpakking staan ook de ingrediënten vermeld: mais, suiker, keukenzout en “barley malt extract” (vertaald: gerstemoutextract), en geen aardbeien.

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht betreft de verpakking van een cornflakes product van adverteerder. Op de voorzijde van de verpakking is een schaal cornflakes met daarin stukjes verse aardbei afgebeeld. De verpakking bevat echter geen aardbei maar uitsluitend cornflakes. De Commissie stelt voorop dat bij de beoordeling of de verpakking om die reden voor een consument misleidend kan zijn, uit de rechtspraak volgt dat moet worden uitgegaan van de vermoedelijke verwachting van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument (HvJ EG 16 juli 1998, 347). En voorts dat deze gemiddelde consument, wiens beslissing tot aankoop wordt bepaald door de samenstelling van een product, eerst de lijst van ingrediënten leest (HvJ EG 26 oktober 1995, C-51/94). Dat de lijst van ingrediënten op de verpakking staat, kan anderzijds niet uitsluiten dat kan worden geoordeeld dat de consument wordt misleid, bijvoorbeeld indien op de verpakking de indruk wordt gewekt dat het product een ingrediënt bevat dat het in werkelijkheid niet bevat, wat uitsluitend blijkt uit de lijst van ingrediënten (HvJ EG 4 juni 2015, C-195/14).

In het onderhavige geval kan geen sprake zijn van misleiding. De stukjes aardbei die op de verpakking zijn afgebeeld zijn onmiskenbaar vers. De gemiddelde consument zal begrijpen dat het niet mogelijk is verse aardbei in een product als het onderhavige te verwerken. Voor zover de gemiddelde consument desondanks zou menen dat in het product (al dan niet gedroogde) aardbeien zijn verwerkt, geldt dat deze mogelijke verwarring voldoende wordt weggenomen door de vermelding “serving suggestion” die volgens adverteerder op de verpakking staat. Hieruit blijkt voldoende duidelijk dat de inhoud van de afgebeelde kom niet zonder meer het product is dat in de verpakking zit. Deze vermelding is weliswaar niet zichtbaar op de fotokopie van de uiting (hierop is niet de gehele verpakking te zien) waarover de Commissie beschikt, maar de Commissie gaat ervan uit dat deze vermelding wel zichtbaar is op de verpakking (zoals adverteerder heeft gesteld). Tot slot geldt dat de lijst met ingrediënten in verband met deze vermelding duidelijk maakt dat in het product geen aardbei is verwerkt.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken