a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0060

Datum:

08-03-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft zeven reclame-uitingen op de website www.aspenvalley.nl van Aspen Valley Enschede B.V..

De klacht

Klager heeft tegen deze uitingen de volgende bezwaren:
Waar staat “free champagne at the door” en “gratis welkomstdrankje” is sprake van strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).
De uitingen onder 2 a en b, waarin de mogelijkheid wordt geboden om een nacht in een hotel te winnen, zijn in strijd met artikel 8 RVA.
De als bijlage 2a en b en bijlage 3 overgelegde uitingen zijn in strijd met artikel 1 RVA aangezien daarin wordt aangezet tot overmatige alcoholconsumptie.
De als bijlage 2b en 3 overgelegde uitingen zijn in strijd met artikel 5 RVA daar waar in bijlage 2b gesteld wordt: “One-night stand party“ en in bijlage 3 drie lessen worden gegeven.
De als bijlage 4 overgelegde uiting is in strijd met artikel 6 lid 1 RVA omdat daarin wordt gesuggereerd dat men stressgevoelens kwijtraakt door het drinken van bier. Tevens is deze uiting in strijd met artikel 6 lid 3 RVA vanwege de zinsnede “Hoeveel wijsheid zit er in een glas bier?” waarnaast een foto staat van Einstein.

Aangezien adverteerder al eerder reclame heeft gemaakt die in strijd was met de RVA verzoekt klager de Commissie een strengere sanctie op te leggen.

Het verweer

Adverteerder stelt dat van strijd met de RVA geen sprake is en heeft daartoe het volgende aangevoerd.

Ad a.
De prijs van het welkomstdrankje zit in de entreeprijs van € 3,- en wordt dus niet “gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs“ aangeboden.

Ad b.
“Hoe meer drank je koopt, hoe meer succes” ziet op een barwedstrijd waaraan verschillende teams deelnemen. Hierbij gaat het niet om de hoeveelheid drank die wordt verkocht maar om de hoeveelheid mensen die het feest bezoeken en de hoeveelheid onbeperkt geldige munten die worden verkocht.
Deze uitingen zijn evenmin in strijd met artikel 8 RVA. De bewuste suggestie ligt daarin niet besloten.

Ad c. Hoewel de gebezigde tekst ongelukkig is, is deze niet in strijd met de RVA.

Ad d. De teksten leveren geen strijd op met artikel 5 RVA.

Ad e.
Beoogd wordt tot uitdrukking te brengen dat men bij adverteerder even kan bijkomen en ontspannen en voorts dat er juist weinig wijsheid in een glas bier zit.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

Ad a.
De zinsnede “free champagne at the door” is in strijd met artikel 20 RVA ingevolge welke bepaling het niet is toegestaan om gratis alcoholhoudende drank aan particulieren aan te bieden. Dat de prijs van dit drankje in de entreeprijs is inbegrepen, doet daaraan niet af.
De zinsnede “gratis welkomstdrankje” is niet in strijd met artikel 20 RVA omdat welkomstdrankje een neutrale aanduiding is voor een drank, die weliswaar een alcoholhoudende drank, maar evengoed een niet-alcoholhoudende drank kan zijn. Niet is gebleken dat het hier gaat om alcoholhoudende drank.

Ad b.
Het feit dat adverteerder er in de als bijlage 2a overgelegde uiting op wijst dat bezoekers “een nacht in een hotel” kunnen winnen, betekent niet dat van de uiting gezegd kan worden dat daarin de indruk wordt gewekt dat consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes.
Ook de als bijlage 2b overgelegde uiting acht de Commissie niet in strijd met artikel 8 RVA. Dat
-kort gezegd- het meest sexy koppel een hotelkamer kan winnen, leidt niet tot het oordeel dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat de consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal of seksueel succes.

Ad c.
De zinsnede “Hoe meer drank je koopt, hoe meer kans!” (in bijlage 2a) en de in bijlage 3 aangeduide lessen (Les1: Zuipen!, Les 2: Uit je dak gaan!, Les 3: Kruipen naar huis”) stimuleren onmiskenbaar overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank en de desbetreffende uitingen zijn om die reden in strijd met artikel 1 RVA.

Ad d.
De uiting voor de “One night stand party!” waarbij twee gestileerde figuurtjes in een “standje” zijn afgebeeld en waarin wordt aangekondigd dat het meest sexy koppel een hotelkamer kan winnen, acht de Commissie in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 5 RVA.
De in bijlage 3 vermelde lessen acht de Commissie niet van dien aard dat zij de uiting op grond daarvan in strijd met artikel 5 RVA acht.

Ad e.
De, in de als 4 overgelegde uiting, aangekondigde “Tentamen stress party” appelleert aan ontspanning waaraan men in een tentamenperiode behoefte kan hebben, maar kan niet worden aangemerkt als een verwijzing naar het verminderen of verdwijnen van angstgevoelens.
“Hoeveel wijsheid zit er in een glas bier?” is een retorische vraag en daarop zal een ieder antwoorden: “geen”. Gelet hierop kan van deze zinsnede niet worden geoordeeld dat deze suggereert dat consumptie van alcoholhoudende drank geestelijke prestaties verbetert.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie
– de als bijlage 1 overgelegde uiting waarin “free champagne at the door” wordt aangeboden, in strijd met artikel 20 RVA,
– de als bijlage 2a overgelegde uiting in strijd met artikel 1 RVA,
– de als bijlage 2b overgelegde uiting in strijd met artikel 5 RVA en
– de als bijlage 3 overgelegde uiting in strijd met artikel 1 RVA .
De Commissie beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 1 RvA

artikel 20 RvA

artikel 5 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken