Omschrijving:Het betreft een folder van Postbank, waarin onder de aanhef “Spaar nu € 500 of meer op uw Bonusrenterekening en u krijgt gratis een Samsung C450 met camera!” een gratis mobiele telefoon bij aankoop van € 25 Telfort-beltegoed wordt aangeboden. Met betrekking tot het beltegoed vermeldt de folder het volgende: “Dit beltegoed is 12 maanden geldig. Als u tussentijds opwaardeert is het zelfs onbeperkt geldig.” |
De klacht De indruk wordt gewekt dat bij tussentijds opwaarderen het hele beltegoed onbeperkt geldig is. Dit blijkt niet te kloppen. Alleen door jaarlijks op te waarderen wordt het beltegoed onbeperkt houdbaar. |
Het verweerDe klacht is terecht. In bijna al het andere reclamemateriaal voor deze spaaractie is de mededeling opgenomen: Het beltegoed is 12 maanden houdbaar. Als u minimaal één keer per jaar opwaardeert is het zelfs onbeperkt houdbaar.” |
De repliek Klager kan instemmen met de nieuwe door adverteerder vermelde tekst. |
Het oordeel van de Commissie Als erkend is komen vast te staan dat de in de uiting opgenomen mededeling over onbeperkte geldigheid van het beltegoed bij tussentijds opwaarderen niet juist is. Nu de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de aard van het product als bedoeld onder a van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw), en de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |