Omschrijving:Het betreft de volgende uitingen van NS Hispeed: |
De klacht Klaagster heeft tegen de uitingen de volgende bezwaren. Ad 1. Via adverteerders website kunnen vanaf drie maanden voor vertrek online treinreizen worden geboekt. Klaagster heeft op 1 en 3 maart 2008 geprobeerd voor verschillende data eind mei of begin juni 2008 een treinreis naar Parijs te boeken voor het voordeeltarief van € 50,-, maar bij elke keuze verscheen de melding “Het gewenste tarief is niet meer beschikbaar voor de geselecteerde reis.” NS-medewerkers hebben via het reserveringssysteem evenmin een reis voor het in de uiting aangeboden voordeeltarief kunnen vinden. Ad 2. |
Het verweer Ad 1. Het voordeeltarief is beschikbaar, maar niet in onbeperkte mate. Mede door de aanduiding “vanaf” behoort het de consument bekend te zijn dat het getoonde tarief niet op alle dagen en alle momenten beschikbaar is en bovendien dat dit tarief geldt zolang de voorraad strekt. Bij het boeken van een reis moet de daadwerkelijke beschikbaarheid actief worden opgevraagd, omdat hiervoor een momentopname van het internationale boekingssysteem moet worden gemaakt. Ad 2. |
|
Het oordeel van de Commissie (29 mei 2008) De Commissie wijst het bezwaar van klaagster af voor zover dat is gericht tegen het niet in zijn geheel via de site van adverteerder kunnen boeken van het onder 2 genoemde arrangement. Gebleken is dat weliswaar de onderdelen van dit arrangement (reis en hotel) apart moeten worden gereserveerd, maar dat zich daartoe twee links bevinden op de pagina lezersreizen van de website, waarnaar in de uiting wordt verwezen. |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie beide uitingen in strijd met het bepaalde in IV sub 1 betreffende de beschikbaarheid van de Reclamecode Reisaanbiedingen en zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. |
De mondelinge behandeling De heer Cremers heeft het standpunt van NS Hispeed nader toegelicht. Hij heeft onder meer meegedeeld dat het beroep zich beperkt tot de beslissing van de Commissie met betrekking tot de uiting op www. nshispeed.nl, waarin een retour per Thalys naar Parijs wordt aangeboden. Desgevraagd heeft de heer Cremers het volgende meegedeeld:
|
College van Beroep: (14 augustus 2008 – tussenbeslissing) |
Het oordeel van het College Het College stelt voorop dat de tussen aanhalingstekens geplaatste zinsneden in de samenvatting van de grieven in onderdeel 2 hiervoor zijn overgenomen uit het beroepschrift en niet uit de beslissing van de Commissie. De overwegingen van de Commissie luiden enigszins anders. De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Geïntimeerde heeft op 1 en 3 maart 2008 getracht een retour voor € 50,- naar Parijs te boeken, en wel op 1 maart voor een heenreis op 28 mei 2008 en een terugreis op 30 mei 2008, en op 3 maart voor -naar het het College voorkomt- in elk geval een heenreis op 3 juni 2008. Na ontvangst van deze informatie zal deze worden doorgestuurd aan NS Hispeed. Van NS Hispeed verneemt het College vervolgens gaarne hoeveel tickets voor € 50,- er op 1 en 3 maart 2008 voor de door geïntimeerde gewenste reisdata en tijdstippen beschikbaar zijn geweest. Het College is voornemens om de onderhavige zaak na ontvangst van bovenbedoelde nadere informatie en een eventuele schriftelijke reactie van geïntimeerde op de informatie van NS Hispeed verder te behandelen in een volgende vergadering. In het geval de nadere informatie niet voldoende duidelijk mocht zijn en partijen niet ter vergadering vertegenwoordigd mochten zijn om de zaak mondeling toe te lichten, zal het College daaraan de gevolgtrekking kunnen verbinden die het geraden voorkomt.
|
De beslissing Het College stelt geïntimeerde in de gelegenheid om het College binnen 14 dagen na dagtekening van deze beslissing nader te informeren als hierboven overwogen, waarna NS Hispeed in de gelegenheid zal worden gesteld het College nader te informeren. Voor het overige houdt het College zijn beslissing aan. College van Beroep: Op 1 maart 2008 heeft geïntimeerde getracht voor verschillende tijdstippen op de bewuste reisdata een retour voor € 50,- te boeken, maar dat is niet gelukt. Voorts wijst geïntimeerde erop dat de klantenservice van NS Hispeed geen informatie kan geven over de beschikbaarheid van de reizen voor € 50,-. Dat vindt geïntimeerde een kwalijke zaak. Brieven van 2 en 10 september 2008 van NS Hispeed In antwoord op de desbetreffende vraag van geïntimeerde stelt NS Hispeed dat uit het overzicht ook blijkt op welke data en tijdstippen de tickets voor de beoogde reisdata zijn geboekt. Blijkens deze gegevens was het lage tarief nog beschikbaar op de momenten dat geïntimeerde haar boekingspoging verrichtte. Ook blijkt dat een aantal stoelen pas relatief kort voor de vertrekdatum is geboekt. Kennelijk is er een juiste verhouding tussen het aanbod en de vraag. De klantenservice kan niet zoeken op beschikbaarheid zonder datum. Een medewerker zou verschillende data moeten invoeren om het juiste tarief te vinden en vervolgens deze data aan de klant moeten voorleggen. Een dergelijke actie kan 15 minuten of meer in beslag nemen en is voor de organisatie van NS Hispeed te kostbaar. Brief van geïntimeerde van 7 oktober 2008. Voor de door geïntimeerde gewenste reisdata van 28 en 30 mei 2008 kon zij niet eerder boeken dan op 1 maart 2008. Blijkens het overzicht van NS Hispeed waren er op 1 maart 2008 al de nodige enkele reizen tegen een laag tarief verkocht. De mondelinge behandeling Het oordeel van het College Met het door NS Hispeed overgelegde, desbetreffende overzicht heeft NS Hispeed voldoende aannemelijk gemaakt dat er op de data waarop geïntimeerde heeft getracht een treinreis naar Parijs te boeken, te weten 1 en 3 maart 2008, nog tickets verkrijgbaar waren voor: Aangezien geïntimeerde niet heeft laten weten op welke datum zij in geval van een heenreis op 3 juni 2008 had willen terugreizen, heeft NS Hispeed geen overzicht gegeven van de desbetreffende op 3 maart 2008 nog beschikbare combinaties. Gelet op het bovenstaande kan niet worden geoordeeld dat NS Hispeed niet heeft gezorgd voor een redelijke beschikbaarheid van de door hem in de gewraakte uiting aangeboden dienst voor de genoemde prijs als bedoeld in het bepaalde in IV sub 1 RR en wordt als volgt beslist. De beslissing |