De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.dance-planet.nl waarop adverteerder zijn uitgaanscentrum aanprijst. Op deze website staat onder meer: “All Inclusive uitgaan Drinks*” en “Voor 25 euro de hele avond uit? Dat kan! Uitgaanscentrum De Bios in Sliedrecht presenteert All Inn Sunsetclub. Voor 1 toegangsbewijs de hele avond uit, inclusief: (…) Drinks* (…) Free drinks (…)”.
Van de relevante pagina van de website is een print aan deze beslissing gehecht.
De klacht
In de reclame-uiting wordt een zogenaamde all-inclusive aanbieding gedaan waarbij men voor € 25,– onbeperkt alcoholhoudende drank kan nuttigen. Hiermee zet de uiting aan tot overmatige alcoholconsumptie. Dit is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA). Voorts is de uiting “free drinks” in strijd met artikel 20 RvA.
Het verweer
De reclame-uiting is niet in strijd met de RvA, omdat niet gratis en ook niet uitsluitend alcoholhoudende drank wordt aangeboden. “Drinks” is een onderdeel van een totaalpakket dat voor € 25,– wordt aangeboden. De woorden “free drinks” zijn inmiddels verwijderd. Om alcoholmisbruik tegen te gaan, heeft adverteerder diverse maatregelen genomen.
Het oordeel van de Commissie
De zinsneden “All Inclusive uitgaan Drinks*” en “All Inn Sunsetclub. Voor 1 toegangsbewijs de hele avond uit, inclusief: (…) drinks (…) Free drinks” missen de in artikel 1 RvA voorgeschreven terughoudendheid. Nu door deze zinsneden overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol wordt gestimuleerd, acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 RvA. Voorts acht de Commissie het adverteren met “Free drinks” in strijd met artikel 20 RvA.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 RvA en artikel 20 RvA.
De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.