a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/01056

Datum:

12-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aan klager gerichte e-mail met als onderwerp:

“Weekend Vrij abonnement; nu het eerste jaar voor slechts € 25 per maand”.

 

In de e-mail staat, onder de kop “Elk weekend onbeperkt reizen voor € 25 per maand”:

“Begint het bij u ook te kriebelen als het weekend weer voor de deur staat? Neem dan een Weekend Vrij abonnement tegen het nu wel zeer aantrekkelijke bedrag van € 25 per maand (…) U kunt reizen vanaf vrijdagavond half 7 tot en met zondagnacht. Grote kans dat u die € 25 er het eerste weekend al uit heeft!”

 

Onderin de e-mail staat:

Bestel vóór 31 december een Weekend Vrij abonnement

en betaal het eerste jaar geen € 40 maar € 25 per maand.

Na het 1e jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar.”

 

De klacht

 

De klacht luidt – samengevat – als volgt.

 

Gelet op de mededeling “Grote kans dat u die € 25 er het eerste weekend al uit heeft!” is niet duidelijk dat sprake is van een jaarabonnement. Pas in de lijst met de vragen onder “Wat moet ik weten voor ik ga bestellen” wordt vermeld dat het abonnement op jaarbasis wordt afgesloten. Men gaat aldus een verplichting aan van € 300,- en die heeft men er het eerste weekend niet uit.

 

Gelet op het voorgaande vindt klager de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie ligt in de onderhavige uiting niet de suggestie besloten dat men het Weekend Vrij abonnement voor één maand kan afnemen, ook al wordt de prijs per maand genoemd. Uit de mededeling in het onderwerp dat het abonnement ‘het eerste jaar’ slechts € 25,- per maand kost en uit de mededelingen onderin de e-mail, waar staat dat het abonnement na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is, blijkt voldoende duidelijk dat men het abonnement afsluit op jaarbasis. Voor de gemiddelde consument is aldus voldoende duidelijk dat de mededeling dat de kans groot is dat ‘u die € 25 er het eerste weekend al uit heeft’ niet aldus dient te worden geïnterpreteerd dat men de kosten van het gehele abonnement er in één weekend al uit heeft.

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.