De bestreden reclame-uiting
Het betreft de actieverpakkingen van M&M’s, Maltesers en Mars Planets, waarop via stickers met actiecodes de M&M’s Filmactie onder de aandacht wordt gebracht met de tekst: “Gratis bioscoopkaartje
bij 3 zakken M&M’s, Maltesers of Mars Planets
op=op
De actie loopt van 01-01-2011 t/m 30-04-2011.
Ga voor de actievoorwaarden naar m-ms.nl.
Actie alleen geldig bij Pathé.”
Bij deze actie geeft invoering van drie actiecodes op de actiepagina van de M&M’s website recht op een voucher voor een gratis bioscoopkaartje.
De klacht
De bioscoopkaarten voor de M&M’s Filmactie blijken op 28 februari 2011 al op te zijn, terwijl de actieperiode nog niet halverwege is. De uiting is misleidend en/of oneerlijk wegens onvoldoende beschikbaarheid van vouchers.
Het verweer
Mars heeft in alle uitingen en in de actievoorwaarden door de vermelding op=op steeds duidelijk gemaakt dat het aantal gratis bioscoopkaartjes niet onbeperkt was. De periode waarin de actieverpakkingen verkrijgbaar zouden zijn, was bepaald op acht weken. Vooraf heeft Mars een inschatting gemaakt van de te verwachten vraag, rekening houdende met onder meer de ervaringen met eerdere acties, de geplande marketingondersteuning, de hoeveelheid actieverpakkingen, de looptijd van de actie en de verkoopkanalen. Mars had gegronde redenen om aan te nemen dat de ingekochte 15.000 vouchers voldoende zouden zijn. Toen het succes van de actie bleek, heeft Mars totaal 7.500 vouchers extra ingekocht en de laatste geplande actieweek afgelast. Om teleurstelling wegens onvoldoende beschikbaarheid van vouchers weg te nemen, heeft Mars voorts als alternatief een gratis DVD aangeboden.
De in de uiting genoemde actieperiode (01-01-2011 t/m 30-04-2011) betreft niet de periode waarin de actieverpakkingen op de markt worden gebracht, zoals klager veronderstelt, maar de periode waarin de actiecodes kunnen worden ingevoerd.
Het oordeel van de Commissie
Voorop gesteld wordt dat met de vermelding op=op voldoende duidelijk is gemaakt dat het aantal beschikbare vouchers voor gratis bioscoopkaartjes niet onbeperkt was. De Commissie acht voorts voldoende aannemelijk geworden dat sprake is van een redelijk aantal beschikbare vouchers. Dat de belangstelling voor de gratis bioscoopkaartjes groter was dan het aantal beschikbare vouchers leidt niet tot een ander oordeel. Daarbij neemt de Commissie in aanmerking dat Mars tussentijds nadere maatregelen heeft getroffen en een alternatief heeft aangeboden in de vorm van een gratis DVD.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.