a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2017/00221

Datum:

01-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

1. Het betreft een e-mail van adverteerder, met als onderwerp: “City & shopping voor €69.00 per nacht!” De e-mail is verzonden op 10 februari 2017, 14.49 uur.

In de e-mail staat onder andere:

“Overnachten in hartje Groningen.

Klaar met de kou en toe aan een vleugje warmte? Hotel Schimmelpenninck Huys, een uniek stadshotel gevestigd in een voormalig patriciërshuys, verwelkomt u graag voor een overnachting inclusief een bourgondisch ontbijtbuffet (met live cooking).

Zij verwelkomen u met een drankje en een verrassing uit onze eigen Chocolaterie. Dit alles vanaf slechts €69 per nacht! Deze actie is te boeken t/m 31 maart 2017.”

En:

“Deze aanbieding is beperkt geldig en exclusief voor u als vaste gast van Charme Hotels.
Wij hopen u van harte te mogen verwelkomen in het mooie Groningen!”

Onderaan staat een tekstbalk met de woorden “Reserveer nu”.  

2. Op de reserveringspagina staat onder andere:

“Winteractie Hotel Schimmelpenninck Huys

2 of meerdere dagen genieten bij  Hotel Schimmelpenninck Huys midden in het centrum van Groningen? Dat kan nu heel voordelig met onze Winteractie!

Dit tarief is inclusief:
Logies & ontbijt
Welkomstdrankje
Welkomsthapje

Wij verwelkomen u graag in ons Huys!

Let op! Dit arrangement is na het boeken niet te annuleren.

Inhoud:
1x uitgebreid ontbijtbuffet, Welkomstdrankje
(voorwaarden)”.

Bij klikken op het woord “voorwaarden” verschijnt een tekstblok in beeld met:
“Voorwaarden
Minimaal 24 uur voor de dag van aankomst”.

Op de pagina is tevens een kalender afgebeeld om de gewenste data te selecteren.

 

De klacht

Op 27 maart 2017 wilde klager het arrangement uit de aanbieding boeken. Dat lukte niet: in de periode maart tot en met december 2017 was er geen enkele kamer meer te boeken tegen het actietarief. Klager heeft navraag gedaan bij de receptie van het hotel. Daar is hem verteld dat er 60 kamers voor de actie beschikbaar waren en dat de overnachting (en niet de boeking) voor 31 maart 2017 moest plaatsvinden. Deze voorwaarden zijn volgens klager niet in de uiting opgenomen: daarin staat alleen “Deze actie is te boeken t/m 31 maart 2017.” Op de website staat verder nog de voorwaarde: “Minimaal 24 uur voor de dag van aankomst”. Klager vindt dit geen nette manier van zaken doen.

 

Het verweer

Volgens adverteerder is op 26 december 2016 een mailing gestuurd naar vaste gasten van het hotel met daarin een “winteraanbieding” die “beperkt geldig is” en te boeken is tot en met 31 maart 2017. Omdat het hier ging om een zeer lage actieprijs in een bepaalde periode, waren uiteraard niet alle kamers beschikbaar tegen dit tarief, aldus adverteerder. Op welke dagen er beschikbaarheid was, kon men zien op de website. Dat de overnachting en niet de boeking moest plaatsvinden vóór 31 maart 2017, volgt uit de woorden “te boeken tot en met 31 maart 2017” en “winteraanbieding”. Het zou gek zijn wanneer je in juli een kamer boekt met een winteraanbieding, aldus adverteerder. Adverteerder heeft een screenshot overgelegd van de reserveringsaanvraag van klager, waaruit blijkt dat klager op 27 maart 2017 wilde boeken (tegen het actietarief) voor de nacht van 28 op 29 maart 2017. Klager verwachtte kennelijk dat er een onbeperkte beschikbaarheid is voor deze actie, zelfs aan het einde hiervan, aldus adverteerder. Adverteerder erkent dat de woordkeuze “te boeken tot” ruim kan worden geïnterpreteerd, maar van dwaling of onduidelijke reclame is volgens haar geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat daarin niet is vermeld dat er een beperkt aantal kamers (60, volgens adverteerder) voor de actie beschikbaar was. Deze klacht kan niet slagen. De Commissie is van oordeel dat adverteerder niet in haar uiting hoeft op te nemen voor hoeveel kamers de actie geldt, en wijst dit deel van de klacht daarom af. Overigens acht de Commissie een aantal van 60 kamers een voldoende aanbod in het geval de actie op slechts één hotel betrekking heeft en op een korte periode.

2. Voorts maakt klager bezwaar tegen de uiting omdat hierin staat dat de actie te boeken is tot en met 31 maart 2017, waar in werkelijkheid bedoeld wordt dat de overnachting vóór 31 maart moet plaatsvinden. De Commissie is van oordeel dat de zin “Deze actie is te boeken t/m 31 maart 2017” voor meerdere uitleg vatbaar is. De gemiddelde consument zal hieruit kunnen begrijpen dat de reservering weliswaar uiterlijk moet zijn gedaan op 31 maart 2017, maar dat de overnachting op een later moment kan zijn. Op dit punt acht de Commissie de uiting onduidelijk en dubbelzinnig als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

Gelet op het oordeel onder punt 2 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken