De bestreden uiting
Het betreft de webpagina http://csc.hetnet.nl/CSC/PhoneInstallation.aspx. Op deze pagina kan men zijn persoonlijke telefooninstellingen beheren. Bij het telefoonnummer van klager staat onder meer “BelOnbeperkt Weekend” met als toelichting “Standaard belt u onbeperkt gratis in het weekend en ’s nachts naar alle vaste telefoonnummers in Nederland. Exclusief betaalde servicenummers.”
De klacht
De informatie op de hiervoor bedoelde webpagina is onjuist, aangezien verweerder de mogelijkheid van BelOnbeperkt Weekend niet kent. Klager moet betalen voor bellen in het weekend. Er is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
De door klager bedoelde webpagina is niet openbaar toegankelijk. Het gaat om onjuiste informatie die specifiek is gekoppeld aan het telefoonnummer van klager. Nu er geen openbare aanprijzing van goederen of diensten plaatsvindt, is de Nederlandse Reclame Code niet van toepassing.
Het oordeel van de Commissie
Vaststaat dat op de webpagina onjuiste informatie staat over het door klager afgesloten abonnement. Verweerder heeft onweersproken gesteld dat die informatie niet openbaar toegankelijk is. Dit volgt naar het oordeel van de Commissie ook uit de aard van die informatie. Uit de overgelegde print van de uiting blijkt immers dat het gaat om een pagina op een website die is bedoeld om persoonlijke telefooninstellingen te beheren. Nu niet anders is gebleken, gaat de Commissie ervan uit dat het op de persoon van klager toegespitste informatie betreft die niet voor derden toegankelijk is. Voorts gaat de Commissie ervan uit dat de desbetreffende fout zich uitsluitend bij klager heeft voorgedaan. Naar het oordeel van de Commissie is op grond van dit alles geen sprake van een reclame-uiting als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code en is de Commissie niet bevoegd de bestreden uiting te toetsen.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.