a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00660

Datum:

09-08-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een brief van adverteerder met daarin de tekst: “Als een van de eerste abonnees kunt u kiezen voor een gloednieuw abonnement waarmee u onbeperkt kunt bellen en sms’en naar alle nummers in Nederland voor 40 euro per maand!” En verderop : “Met de onbeperkt bundel belt en sms’t u voor 40 euro per maand onbeperkt naar alle nummers in Nederland. Maar hoe u uw abonnement ook samenstelt, u belt en sms’t altijd gratis naar alle mobiele KPN nummers in Nederland.”

 

De klacht

 

Klager stelt, kort samengevat, dat hem via de klantenservice van adverteerder te kennen is gegeven dat het in de bijgaande brief aangeboden abonnement uitsluitend betrekking heeft op onbeperkt bellen en sms’en naar mobile nummers van KPN, hetgeen ook lijkt te worden onderbouwd door de schijnbaar overbodige zinsnede in de uiting: “u belt en sms’t altijd gratis naar alle mobiele KPN nummers in Nederland”.  Klager acht de inhoud van de uiting derhalve onjuist en misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

De voorzitter is van mening dat de gemiddelde consument uit de brief zal opmaken dat voor 40 euro per maand de klant onbeperkt naar alle (niet alleen mobiele) nummers in Nederland kan bellen en sms’en. Dit staat immers twee keer met zoveel woorden in de uiting. Adverteerder stelt uitdrukkelijk dat daarmee de dienst juist wordt omschreven. Gelet hierop is van misleiding geen sprake.

 

Het feit dat klager de uiting anders lijkt te hebben geïnterpreteerd na een gesprek met het callcenter van adverteerder, doet aan het voorgaande niet af.

 

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken