a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00645

Datum:

06-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin in woord en beeld het volgende – voor zover hier van belang – wordt meegedeeld:

De verdubbeldagen van Simpel. Nú tijdelijk met dubbel zo veel belminuten (50 100), dubbel zo veel MB’s (500 1000) en onbeperkt sms’en voor maar € 9,50.

Bestel snel op simpel.nl.

 

De klacht

 

De verdubbeldagen blijken niet te gelden voor bestaande abonnementen. Klaagster kwam hierachter toen zij de ‘verdubbelaar’ wilde aanvragen voor de telefoonabonnementen bij Simpel van haar zoon en dochter. Haar werd gezegd dat haar zoon, wiens originele contractduur voorbij is, een nieuw contract van 2 jaar moet afsluiten en dat haar dochter, van wie het abonnement nog loopt, niet in aanmerking komt voor de verdubbelaar. Omdat in de commercial niet wordt meegedeeld dat de verdubbeldagen alleen gelden als je een nieuw contract voor 2 jaar afsluit, vindt klaagster de commercial misleidend.

 

Het verweer

 

Simpel adverteert met de Verdubbeldagen om te acquireren. Deze promotie is alleen geldig wanneer een consument een abonnement bij Simpel afsluit of een bestaand abonnement buiten de contractperiode verlengt. Op adverteerders website simpel.nl staan de actievoorwaarden voor de Verdubbeldagen.

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Als erkend is komen vast te staan dat de ‘Verdubbeldagen’, waarbij tijdelijk het dubbele aantal belminuten en MB’s en onbeperkt sms’en voor € 9,50 wordt aangeboden, alleen gelden indien bij Simpel een nieuw abonnement voor 2 jaar wordt afgesloten of een bestaand abonnement bij Simpel na afloop van de contractperiode voor de duur van 2 jaar wordt verlengd.

Voor bestaande klanten van Simpel van wie de abonnementsperiode nog niet is afgelopen, is het dus niet mogelijk om van de actie gebruik te maken. Naar het oordeel van de Commissie is dit een belangrijke beperking van het aanbod, waarop de gemiddelde consument niet bedacht hoeft te zijn en waarop hij daarom in de uiting attent moet worden gemaakt. Dat wordt in het onderhavige geval niet gedaan. De commercial bevat geen (verwijzing naar een) voorbehoud voor geldigheid van de actie. De website simpel.nl, waarop de actievoorwaarden kennelijk zijn vermeld, wordt in de uiting slechts genoemd in het kader van het bestellen van de ‘Verdubbeldagen’.

 

Gelet op het voorgaande is in de televisiecommercial sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de commercial misleidend als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken