a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2017/00169

Datum:

22-03-2017

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder voor mobiele SIM Only abonnementen van Vodafone. In de folder staat onder meer in verband met het abonnement ‘Red Essential’: “Onbeperkt min in NL en EU”.

 

De klacht

Klaagster stelt dat bij het afsluiten van het abonnement blijkt dat “bellen vanuit Nederland binnen EU” is beperkt tot 20 minuten per maand. Uit het antwoord van adverteerder blijkt dat bellen binnen Europa niet hetzelfde is als bellen naar Europa. Adverteerder verwisselt daarbij “EU” en “Europa” en beschouwt Nederland blijkbaar niet als deel van Europa/EU.

 

De reactie van adverteerder

Adverteerder betreurt het dat verwarring is ontstaan door de folder. Bij het abonnement geldt in Nederland onbeperkt bellen naar nummers in Nederland. Daarnaast heeft het abonnement een bundel van 20 belminuten om vanuit Nederland naar nummers in de EU te bellen. Dit wordt in de communicatiekanalen van adverteerder correct gecommuniceerd, maar adverteerder begrijpt dat de communicatie hierover in de folder niet voldoende was. Adverteerder zal daarom de folder aanpassen en in de toekomst niet meer op deze wijze adverteren.


Het oordeel van de voorzitter

1)  In de bestreden folder wordt, voor zover hier van belang, het ‘Red Essential’ abonnement aangeprezen door de woorden “Onbeperkt min in NL en EU”. Niet in geschil is dat dit abonnement bij bellen vanuit Nederland naar een land in de EU een beperking kent, te weten dat de bundel in dat geval een maximum van 20 belminuten heeft. Gelet hierop dient de mededeling “Onbeperkt min in NL en EU” onjuist te worden geacht. De gemiddelde consument zal immers vermoedelijk op grond van deze mededeling verwachten dat ook bij bellen vanuit Nederland naar een ander land in de EU geen beperking geldt. Aldus heeft adverteerder geen juiste informatie verstrekt over de gebruiksmogelijkheden van de aangeboden dienst als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De voorzitter is van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij de folder zal aanpassen en in de toekomst niet meer op deze wijze zal adverteren. Gelet hierop zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, worden gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken