a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2009/00841

Datum:

08-02-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft de website www.fitcentrezeist.nl van adverteerder. Op de startpagina staat in een banner de tekst: “Onbeperkt fitness € 29,50”. Bovenaan deze pagina staan verschillende links met de tekst “Fitness”, “Cardio”, “Sauna”, “Zonnebank”, “Onbeperkt drinken”, “Groepslessen”, en “Slim Belly”. Onderin de pagina staan links met de tekst: “Persoonlijke begeleiding”, “Geen opzegtermijn”, “Tijdelijk stoppen”, “Kinderopvang” en “Better Belly”. In het midden staat een link met de tekst “Skip intro”.

 

De klacht

 

De Commissie vat het bezwaar van klager, voor zover van belang voor het oordeel, als volgt samen.

 

Op de website van adverteerder staat onder meer: “Geen opzegtermijn”. Nadat klager echter, acht dagen en een jaar nadat hij het lidmaatschap had afgesloten, het abonnement wilde opzeggen, bleek echter dat het lidmaatschap met nog een jaar werd verlengd.

 

Verweer

 

Verweerder stelt zich, samengevat, op het volgende standpunt.

 

De voorwaarden zijn, op het moment dat klager zich bij het fitness centrum van adverteerder inschreef, volledig door een medewerker aan klager uitgelegd. Klager heeft gekozen voor een jaarabonnement zonder extra opties.

Wanneer men op de startpagina op ‘skip intro’ drukt, krijgt men de overige informatie te zien.

 

De repliek

 

Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe. Onder meer licht hij toe dat hij, voor zover hij het zich herinnert, geen volledige uitleg heeft gekregen en dat hij te horen heeft gekregen dat de meeste punten slechts formaliteiten waren. Klager erkent dat hij had kunnen weten dat er een opzegtermijn was. Hem is echter niet nadrukkelijk meegedeeld dat het niet hebben van een opzegtermijn een extra mogelijkheid was. Op het moment dat de website wordt geopend blijft de mededeling “onbeperkt fitness € 29,50” voorbij schuiven. Tot slot deelt klager mee dat hij vermoedt dat adverteerder naar aanleiding van zijn klacht bepaalde aanpassingen heeft gemaakt in de vervolgpagina’s.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

De Commissie stelt voorop dat zij slechts de onderhavige, door klager overgelegde reclame-uiting beoordeelt.

 

Klager heeft de startpagina van de website van adverteerder aldus begrepen dat de daar genoemde optie “Geen opzegtermijn” (en daarmee ook de andere genoemde opties) zijn inbegrepen bij de in de banner genoemde prijs van € 29,50. De Commissie acht het echter niet aannemelijk dat de gemiddelde consument de uiting op deze manier zal opvatten. De Commissie is, gelet op de link ‘skip intro’, van oordeel dat voor de gemiddelde consument duidelijk is dat sprake is van een introductiepagina en dat men voor meer informatie met betrekking tot bijvoorbeeld de tarieven door moet klikken in de website. Naar het oordeel van de Commissie is voorts door de opbouw van de webpagina duidelijk dat de genoemde faciliteiten en diensten slechts opties betreffen en mocht klager daaruit niet opmaken dat al deze genoemde opties en diensten onder het genoemde abonnement ‘Onbeperkt fitness’ van € 29,50 zouden vallen.

Gelet op het voorgaande dient de klacht te worden afgewezen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken