a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2010/00064

Datum:

30-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een billboard en een folder.

 

De klacht

 

De in beide uitingen voorkomende naam Fit For Free is misleidend, omdat er een maandbedrag dient te worden betaald. Ook is men verplicht een lidmaatschap van een jaar af te sluiten, dat ruim voor het einde daarvan schriftelijk moet worden opgezegd.

Tenslotte maakt men gebruik van een 20 jaar oude colportagemethode; in een inschrijfformulier met datum wordt niet vermeld dat deze datum de ingangsdatum van het lidmaatschap is. Dit blijkt pas uit punt 1 van de voorwaarden.   

 

Het verweer

 

Op het billboard en in de folder, waarvan adverteerder kopieën overlegt, is de maandprijs duidelijk weergegeven.

De gedachte achter de naam van adverteerder is de volgende. Leden van Fit For Free ontvangen een pasje dat niet alleen dient als ledenpas, maar ook een kortingspas die kan worden gebruikt bij honderden regionale en landelijke partners van Fit For Free.

 

De punten uit de algemene voorwaarden waar klager naar verwijst, staan niet in de gewraakte reclame-uitingen. Een Fit For Free abonnement is slechts geldig, indien het lid akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden en het inschrijfformulier volledig heeft ingevuld. Er zal dus nooit verwarring bestaan over het aanbod, de tarieven en de algemene voorwaarden van adverteerder.    

 

Tenslotte is het vanzelfsprekend dat bedrijfsnamen niet al te letterlijk moeten worden genomen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Dat men per maand een bedrag dient te betalen om bij Fit For Free te kunnen sporten, betekent niet dat de naam “Fit For Free”, zoals deze voorkomt in beide gewraakte uitingen, misleidend zou zijn. Dat deze naam in de uitingen niet wordt toegelicht

-blijkens het verweer is de gedachte achter de naam dat een ledenpas tevens dient als kortingspas bij partners van adverteerder- leidt niet tot een ander oordeel. Overigens is uitdrukkelijk in de uitingen vermeld dat men voor “15,95 per maand” onbeperkt kan trainen “inc. begeleiding”.

 

Voor het overige wordt in de klacht gewezen op het door Fit For Free gebruikte inschrijfformulier en de algemene voorwaarden van Fit For Free. Dat, naar blijkt uit die (bij het verweer overgelegde) algemene voorwaarden:

– het lidmaatschap aanvangt op de datum die op het inschrijfformulier door het lid is ingevuld dan wel op de dag van ontvangst van het inschrijfformulier;

– een lidmaatschap wordt aangegaan voor een jaar en

– de opzegtermijn twee maanden bedraagt,

betekent evenmin dat de naam “Fit For Free” in de gewraakte reclame-uitingen misleidend zou zijn.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.   

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken