De bestreden reclame-uiting
Het betreft een per e-mail door adverteerder aan klager toegezonden aanbieding met als onderwerp “Nu of nooit! Maak voor € 50 een onbeperkt fotoboek large”. In de uiting staat onder meer:
“Maak voor € 50 je dikste fotoboek ooit
? Zo dik en glanzend als jij wilt
? Geldig op een fotoboek large naar keuze”.
De klacht
Bij het samenstellen van het fotoboek blijkt dat de maximale dikte van het boek 120 pagina’s is.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting wordt gesuggereerd dat voor het bedrag van € 50 een fotoboek van onbeperkte omvang kan worden samengesteld. Niet is weersproken dat in werkelijkheid de grootte van het fotoboek is beperkt tot 120 pagina’s. Nu in de uiting op geen enkele wijze op deze beperking wordt gewezen, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.