a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2013/00844

Datum:

28-11-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden uiting

Het betreft de mededeling “ ‘All you can eat’ tapas € 19,50” in een reclame voor “Amigo Kralingen” op billboards in Rotterdam en op adverteerders website www.amigo-rotterdam.nl.

 

De klacht

In restaurant Amigo Rotterdam is aan klager meegedeeld dat het aanbod van “all you can eat tapas” beperkt is tot maximaal 15 tapas per persoon. De uiting, die inspeelt op de “hype van onbeperkt/buffet restaurants” en die volgens medewerkers van het restaurant dient “om mensen binnen te lokken”, is misleidend.

Het verweer

Het concept “all you can eat tapas” mag niet verward worden met een “onbeperkt tapas” concept. Het gehanteerde maximum aantal van 15 tapas per persoon is gebaseerd op ervaringen in adverteerders een jaar geleden geopende vestiging. Het gemiddelde aantal genoten tapas ligt bij vrouwen op 6-8 stuks en bij mannen op 10-12 stuks. In vijf rondes kan men telkens drie tapas opgeven. Het is nog niet voorgekomen dat een gast aan het einde van deze vijf rondes onvoldoende heeft gegeten. In de praktijk blijkt dat een ‘grote eter’ die verwacht niet genoeg te hebben aan 15 tapas, zijn tafelgenote(n) extra tapas voor hem laat bestellen. Het concept wordt uitgelegd op de website en wordt desgevraagd per e-mail of telefonisch toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud of verwijzing naar voorwaarden het aanbod “all you can eat” tapas voor € 19,50 gedaan. De gemiddelde consument zal dit aanbod aldus opvatten dat men voor de genoemde prijs alle tapas mag bestellen die men denkt op te kunnen. Als erkend is echter komen vast te staan dat de hoeveelheid te bestellen tapas is beperkt tot maximaal 15 per persoon.

Dit is een belangrijke beperking van het aanbod, waarop de gemiddelde consument in de uiting, die daartoe voldoende ruimte biedt, gewezen dient te worden. Nu in de uiting geen voorbehoud of verwijzing naar voorwaarden is opgenomen, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De stelling van adverteerder dat de maximale hoeveelheid van 15 tapas voor de meeste mensen voldoende is, doet aan dit oordeel niet af.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken