a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0549

Datum:

10-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclame van Kring-apotheek B.V., waarin adverteerder aan twee apothekers een vraag stelt over het Digitaal Medicatie Dossier.
In deze uiting wordt onder meer het volgende gezegd:

Vraag: “Wat is het Digitaal Medicatie Dossier precies?”

Apotheker 1: “Dat is een dossier wat in te zien is door patiënten van een apotheek via onze eigen website”.

Vraag: “Heeft elke apotheek het Digitaal Medicatie Dossier?”

Apotheker 2: “Nee, Kring-apotheken zijn de eerste apotheken die daar actief mee bezig zijn.”

Slotmededeling: Kring-apotheek introduceert het Digitaal Medicatie Dossier. Kijk op onze website hoe U zich hiervoor kunt aanmelden.

De klacht

Sinds 1999 biedt klager via meer dan 300 apotheken, waaronder Kring-apotheken, een digitaal medicatie dossier aan, goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens. Inmiddels maken vele tienduizenden Nederlandse daarvan gebruik.
Gelet hierop is de uiting misleidend.

Het verweer

Recentelijk heeft adverteerder het Digitaal Medicatie Dossier geïntroduceerd. Het Digitaal Medicatie Dossier geeft klanten van Kring-apotheken 24 uur per dag en 7 dagen per week, door middel van een directe koppeling met het door de desbetreffende Kring-apotheek gebruikte informatiesysteem, inzage in hun actuele medicatiegegevens zoals deze geregistreerd zijn bij deze Kring-apotheek. Naam en hoeveelheid van het geneesmiddel evenals etikettekst en de naam van de arts die het middel heeft voorgeschreven, verschijnen in beeld. De klant heeft toegang tot dit dossier door middel van een persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord. Wie zijn Medicatie Dossier wil inzien, dient zich te legitimeren. Het dossier bevat uitsluitend actuele medicatiegegevens uit het apotheek informatiesysteem.
De informatie in de uiting is juist aangezien het Digitaal Medicatie Dossier alleen door Kring-apotheken wordt gebruikt.
Het verschil met het medisch dossier van klager is dat een patiënt daarin zelf zijn medicatiegegevens toevoegt. Hij kan een derde vragen dit te controleren en dat te bevestigen. Hij kan ook de apotheker vragen de medicatiegegevens toe te voegen, Deze zal de gegevens op enig moment uit het apothekersinformatiesysteem uploaden. Duidelijk is dat het medisch dossier van klager qua aard, werkwijze en kwaliteit afwijkt van het door adverteerder geïntroduceerde dossier. De enige overeenkomst lijkt dat het om een dossier gaat dat medicatiegebruik van patiënten kan weergeven. Het Digitaal Medicatie Dossier is uniek in zijn soort en van misleidende reclame is geen sprake.

De repliek

Klager handhaaft zijn bezwaar dat Kring-apotheken niet als eerste over een Digitaal Medicatie Dossier beschikken. Met het door klager geïntroduceerde medicatie dossier zijn inmiddels meer dan 300 apotheken, waaronder Kring-apotheken, actief bezig. Bovendien biedt ook klagers systeem de mogelijkheid om dagelijks de gegevens automatisch bij te werken.

Mondelinge behandeling

Namens adverteerder wordt de zaak nader toegelicht waarbij uiteen wordt gezet wat de tussen beide systemen bestaande (technische) verschillen zijn.

Het oordeel van de Commissie

Van de uiting gaat de suggestie uit dat Kring-apotheken als eerste apotheken, dankzij het door adverteerder geïntroduceerde Digitaal Medicatie Dossier, over de mogelijkheid beschikken om patiënten inzage te geven in hun eigen medicatiegegevens.
Klager heeft echter onweersproken gesteld dat hij via meer dan 300 apotheken, waaronder ook Kring-apotheken, een digitaal medicatie dossier aanbiedt dat patiënten in staat stelt hun medicatie gegevens digitaal in te zien.
Gelet hierop is de claim dat Kring-apotheken als eerste in staat zijn om digitaal medische gegevens ter beschikking te stellen van patiënten, te absoluut en daardoor onjuist en misleidend.
Adverteerder stelt dat partijen in technisch opzicht van elkaar afwijkende systemen gebruiken, doch dat blijkt niet uit de bewuste reclame-uiting. Bovendien richt adverteerder zich in de uiting tot de gemiddelde consument, die niet geacht kan worden van dergelijke (technische) verschillen op de hoogte te zijn. Ook indien het systeem van adverteerder afwijkt van dat van klager, neemt dat niet weg dat adverteerder op grond van het voorgaande niet mag stellen dat hij, adverteerder, als eerste met een digitaal medicatie dossier “bezig is”.

Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt over (het bestaan) van het product als bedoeld onder a van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen, zoals het overstappen naar een andere apotheek, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken