Omschrijving:Het betreft de televisiereclame van Kring-apotheek B.V., waarin adverteerder aan twee apothekers een vraag stelt over het Digitaal Medicatie Dossier. Vraag: “Wat is het Digitaal Medicatie Dossier precies?” Apotheker 1: “Dat is een dossier wat in te zien is door patiënten van een apotheek via onze eigen website”. Vraag: “Heeft elke apotheek het Digitaal Medicatie Dossier?” Apotheker 2: “Nee, Kring-apotheken zijn de eerste apotheken die daar actief mee bezig zijn.” Slotmededeling: Kring-apotheek introduceert het Digitaal Medicatie Dossier. Kijk op onze website hoe U zich hiervoor kunt aanmelden. |
De klacht Sinds 1999 biedt klager via meer dan 300 apotheken, waaronder Kring-apotheken, een digitaal medicatie dossier aan, goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens. Inmiddels maken vele tienduizenden Nederlandse daarvan gebruik. Gelet hierop is de uiting misleidend. |
Het verweer Recentelijk heeft adverteerder het Digitaal Medicatie Dossier geïntroduceerd. Het Digitaal Medicatie Dossier geeft klanten van Kring-apotheken 24 uur per dag en 7 dagen per week, door middel van een directe koppeling met het door de desbetreffende Kring-apotheek gebruikte informatiesysteem, inzage in hun actuele medicatiegegevens zoals deze geregistreerd zijn bij deze Kring-apotheek. Naam en hoeveelheid van het geneesmiddel evenals etikettekst en de naam van de arts die het middel heeft voorgeschreven, verschijnen in beeld. De klant heeft toegang tot dit dossier door middel van een persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord. Wie zijn Medicatie Dossier wil inzien, dient zich te legitimeren. Het dossier bevat uitsluitend actuele medicatiegegevens uit het apotheek informatiesysteem. |
De repliek Klager handhaaft zijn bezwaar dat Kring-apotheken niet als eerste over een Digitaal Medicatie Dossier beschikken. Met het door klager geïntroduceerde medicatie dossier zijn inmiddels meer dan 300 apotheken, waaronder Kring-apotheken, actief bezig. Bovendien biedt ook klagers systeem de mogelijkheid om dagelijks de gegevens automatisch bij te werken. |
Mondelinge behandeling Namens adverteerder wordt de zaak nader toegelicht waarbij uiteen wordt gezet wat de tussen beide systemen bestaande (technische) verschillen zijn.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt over (het bestaan) van het product als bedoeld onder a van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen, zoals het overstappen naar een andere apotheek, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |